
Bezwaar maken tegen een slechte beoordeling
U bent het niet eens met de beoordeling die u van uw werkgever heeft gekregen. Kunt u hier bezwaar tegen maken? U leest het hier.
Leestijd: 1 minuut
Verschillen beoordelings- en functioneringsgesprek
Bij veel bedrijven is er jaarlijks een beoordelingsgesprek. Een beoordelingsgesprek is niet hetzelfde als een functioneringsgesprek. Bij een functioneringsgesprek ontstaat een dialoog over hoe u functioneert. In een beoordelingsgesprek is het meer eenrichtingsverkeer vanuit uw leidinggevende.
Beoordeling |
Functioneringsgesprek |
---|---|
Kan rechtspositionele* gevolgen hebben | Geen directe rechtspositionele* gevolgen |
Eenrichtingsverkeer: de werkgever beoordeelt de werknemer | Dialoog: een gesprek tussen werknemer en werkgever over het functioneren |
Gebaseerd op het verleden | Toekomstgericht |
Bent u het niet eens met uw beoordeling?
Uw leidinggevende beoordeelt uw werk en gedrag met gebruik van vooraf bepaalde criteria. De uitkomst van zo’n gesprek is vaak bepalend voor uw inkomen het jaar erna en beloningen als een gratificatie, bonus of promotie. Als u het niet eens bent met de beoordeling kunt u hier bezwaar tegen maken. Vaak is er binnen de beoordelingsprocedure ruimte voor uw commentaar. Dan kunt u uw bezwaren kwijt. Ook kunt u het beoordelingsverslag tekenen voor ‘gezien maar niet akkoord’. Dan is het wel belangrijk dat u uw bezwaarpunten schriftelijk vastlegt en dat deze worden toegevoegd aan uw personeelsdossier.
Het is aan uw werkgever om uw beoordeling aan te passen of niet. Soms is er een officiële bezwaarprocedure vastgesteld. Deze kunt u volgen nadat de beoordeling definitief is.