lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

Wettelijke bedenktijd aankoop

Als u online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand. Een belangrijk recht dat u hierbij als consument heeft, is de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als u spijt heeft van uw koop op afstand, kunt u die binnen deze termijn en zonder opgaaf van reden opgedaan maken.

Dit recht heeft de wetgever in het leven geroepen zodat u het product thuis rustig kunt bekijken. U heeft immers nog niet de mogelijkheid gehad om het product in het echt te zien. Een product kan in het echt afwijken van wat u op internet heeft gezien.

Wat mag u met het product doen tijdens de bedenktijd?

Tijdens de bedenktijd mag u het product bekijken, uitproberen of passen. Stel dat u een trui heeft gekocht, dan mag u de trui passen. Het is alleen niet toegestaan om de trui voor lange tijd te dragen. U mag niet meer doen dan nodig is om het product te beoordelen.

Als u iets gekocht heeft met verzegelde verpakking, dan mag u deze verzegeling niet openmaken om het product uit te proberen. Doet u dit toch? Dan mag u uw koop op afstand niet meer terugsturen.

Informatieplicht verkoper over wettelijke bedenktijd

De verkoper is verplicht u te informeren over het bestaan van de bedenktijd, de termijn van de bedenktijd en de voorwaarden van de bedenktijd. Ook is de verkoper verplicht om u een modelformulier voor ontbinding te verstrekken.

Wanneer gaat de bedenktijd in?

De wettelijke bedenktijd van 14 dagen gaat in nadat het product is geleverd.

Let op: u kunt de koop op afstand ook annuleren als u het product nog niet heeft ontvangen.

Uitzonderingen wettelijke bedenktijd

Er zijn uitzonderingen op de wettelijke bedenktijd. U heeft geen bedenktijd bij het online aankopen (koop op afstand) van:

  • Reizen, vervoer, logies, catering of andere vormen van vrijetijdsbesteding
  • Op maat gemaakte producten
  • Producten die snel kunnen bederven
  • Producten die niet kunnen worden teruggestuurd om gezondheidsredenen of hygiëne
  • Een bestelling bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een bestelling bij een bakker
  • Cd’s of dvd’s waarvan de verzegeling na levering is verbroken
  • Een digitaal product (film, muziek, games) die u kunt downloaden
  • Een dienst

De verkoper is verplicht om u van tevoren te laten weten of uw aankoop onder een van de uitzonderingen valt.

Direct hulp bij (online) aankopen

Start onze online RechtCheck en krijg antwoord op al uw vragen over aankopen, reparatie en garantie.

✓ Direct inzicht in uw persoonlijke situatie
✓ Ontvang advies over vervolgstappen
✓ Meld uw geschil via deze RechtCheck

Meer over aankoop

Retour online aankoop

Retourneren online aankoop

Tegenwoordig koopt men steeds meer online. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent met het product. Wat nu?

pakket kwijt of niet bezorgd

Pakket kwijt of niet bezorgd?

Uw pakket is kwijt of niet bezorgd. Erg vervelend, maar wat nu? Lees hier welke stappen u kunt nemen.

 
online aankoop vragen tips

Meestgestelde vragen en tips

Is er een bedenktijd bij online aankopen? Wat als u een product beschadigd heeft ontvangen? Benieuwd naar handige tips?