lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

Wie is verantwoordelijk?

U heeft online een bestelling geplaatst. De verkoper stuurt uw online aankoop per pakket op. Hoewel pakketbezorgers vaak hun uiterste best doen uw pakket zo snel mogelijk bij u te bezorgen, kan het voorkomen dat uw pakket kwijtraakt of niet wordt bezorgd.

Pakket kwijt of niet bezorgd. Bij wie moet ik zijn?

Neem contact op met de verkoper als uw pakket kwijt is, niet is bezorgd of beschadigd aankomt. U heeft namelijk met de verkoper een (koop)overeenkomst afgesloten. De verkoper is verplicht om uw bestelling in goede staat te leveren.

Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. U als koper en ontvanger niet.

U kunt ook zelf contact opnemen met het post- of koeriersbedrijf. Bijvoorbeeld als u over een track & trace beschikt en u graag wilt weten waar uw pakket blijft. Aan de hand van de track & trace gegevens kunt u meer te weten komen over de status van uw pakket.

Heeft uw pakket een onduidelijke status of klopt de bezorging niet? Dan kunt u alsnog contact opnemen met de verkoper, ofwel de verantwoordelijke voor de zending en uw bestelling.

Pakket kwijt na bezorging bij de buren?

Het kan voorkomen dat uw pakket bij de buren wordt bezorgd. U krijgt dan een briefje in de brievenbus waarop staat waar uw pakket is afgeleverd. Wanneer u het pakket ophaalt, blijken uw buren echter van niets te weten. Wat nu?

Alleen als uw buren daadwerkelijk voor ontvangst hebben getekend, draagt u zelf als koper het risico vanaf het moment dat uw bestelling is bezorgd. Hebben uw buren niets getekend en is uw pakket kwijt? Dan is de verkoper verantwoordelijk.

Heeft u bij uw bestelling aangegeven dat uw pakketje bij de buren mag worden bezorgd en is uw pakket kwijt? Ook dan geldt of er wel of niet is getekend voor ontvangst.

Pakket ‘bezorgd’, maar niets ontvangen?

Is uw pakket volgens track & trace bezorgd, maar heeft u niets ontvangen? De kans bestaat dat uw pakket bij de buren ligt. Post- en koeriersbedrijven doen dit vaak als u niet thuis bent. Ook uw huisgenoot of partner kan het pakket in ontvangt hebben genomen.

Is dit niet het geval en weet u niet waar uw pakket bezorgd is? Neem dan contact op met de verkoper. Ook in dit geval geldt dat de verkoper verantwoordelijk is.

Klacht indienen of actie ondernemen?

De verkoper is uw aanspreekpunt. U kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om uw pakket alsnog (in goede staat) te leveren. U kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en uw geld terug te vragen.

Tip: Als u online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand. Een belangrijk recht dat u hierbij heeft, is de wettelijke bedenktijd. Als u spijt heeft van uw online aankoop, kunt u die binnen 14 dagen na levering en zonder opgaaf van reden opgedaan maken.

Dit geldt ook voor bestellingen die kwijt zijn, niet geleverd worden of beschadigd aankomen. Lees hier meer over de wettelijke bedenktijd.

Hoe wij u kunnen helpen

Bent u niet verzekerd bij ARAG of is het aankoopbedrag onder de 175 euro? Dan kan onze partner Nietbezorgd.nl u verder helpen. Meld uw zaak via het aanmeldformulier, dan zullen zij proberen uw geld terug te krijgen.

Meer over aankoop

Aankoop voldoet niet

Mijn aankoop voldoet niet

Uw gekochte product vertoont mankementen. Juridisch gezien spreken we dan over een ondeugdelijk product. Welke rechten heeft u?

 
Product niet op voorraad

Uw aangeschafte product is niet meer op voorraad

Helaas, na aanschaf van een product blijkt dat deze niet op voorraad is en niet meer leverbaar. Wat zijn dan uw rechten en de plichten van de verkoper?

Retour online aankoop

Retourneren online aankoop

Tegenwoordig koopt men steeds meer online. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent met het product. Wat nu?