Meestgestelde vragen over online aankopen

Hoe zit het met de bedenktijd bij online aankopen?

Bij een online aankoop (een koop op afstand) geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als u spijt krijgt van uw aankoop, kunt u die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken. Let op: er bestaan uitzonderingen op de wettelijke bedenktijd bij online aankopen.

U heeft spijt van uw aankoop bij een webwinkel. Kunt u het product retourneren?

Bij aankoop van een product via internet geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen voor consumenten. Binnen deze termijn kunt u de overeenkomst kosteloos ongedaan maken. De verkoper moet aangeven of de retourkosten voor rekening van de consument zijn. Heeft de verkoper hierover niets vermeld, dan komen de retourkosten voor rekening van de verkoper. De verkoper is verplicht u een modelformulier te sturen. Ook moet de verkoper aangeven hoe u kunt retourneren.

Let op: Niet alle producten kunnen geretourneerd worden.

De verkoper zegt dat uw bestelling geleverd is, maar u heeft niets ontvangen. Wat kunt u doen?

Heeft u nog geen contact gehad met de verkoper over het ontvangstbewijs? Dan adviseren wij u om zo spoedig mogelijk een e-mail naar de verkoper te sturen. Hierin vraagt u om een ontvangstbewijs en het adres waar het product geleverd is.

Heeft u een track & trace code ontvangen? Gebruik die dan om de status van de levering te checken. Als u geen reactie krijgt op uw e-mail of u het product niet ontvangt, neem dan contact met ons op.

Hoe zit het nu met de retourkosten?

In de voorwaarden van de verkoper kunt u terugvinden of de retourkosten voor rekening van de verkoper of voor uw eigen rekening zijn. Als de verkoper u niet vooraf heeft laten weten dat u de kosten voor het retourneren zelf moet betalen, dan moet de verkoper de retourkosten betalen. Als vooraf duidelijk is aangegeven dat de retourkosten voor uw eigen rekening zijn, dan moet u deze kosten betalen.

Hoe zit het met privacy en online aankopen?

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) beschermt de privacy van consumenten. Hierdoor heeft u het recht om te weten welke persoonsgegevens een webwinkel heeft van u. Ook mag u deze gegevens inzien en, als u dat wilt, laten verwijderen.

Hoe zit het met uw rechten na een online aankoop?

De webwinkel moet u een ‘deugdelijk’ (goed) product leveren. Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die u ervan mag hebben. Vertoont het product binnen zes maanden na levering een gebrek, dan mag worden aangenomen dat het gebrek al vanaf het begin aanwezig is. Dit betekent dat u niet hoeft te bewijzen dat het gebrek bij levering al aanwezig was. U heeft dan recht op gratis reparatie of vervanging. U moet het product wel normaal gebruikt hebben. Daarnaast kan er nog aparte garantie op het product zijn gegeven.

Wat als u een product beschadigd heeft ontvangen?

Wettelijk is een bedrijf verplicht u een deugdelijk (goed) product te leveren. Het product moet werken zoals beschreven. Ook mag u verwachten dat bepaalde producten een bepaalde levensduur hebben.

Als u vindt dat een product niet goed werkt dan kunt u het beste de verkoper daar zo snel mogelijk van op de hoogte stellen. Het is in elk geval op tijd als dit binnen twee maanden gebeurt.

Wij adviseren u om uw klacht per brief en e-mail aan de verkoper te sturen. Bij een duurder product is het verstandig om de brief aangetekend te versturen. Als de verkoper de ontvangst van uw klacht ontkent, kunt u op deze manier aantonen dat u op tijd heeft geklaagd.

U bent verplicht de verkoper een redelijke tijd te geven om het ontbrekende onderdeel te leveren, het product te herstellen of te vervangen. In het geval van een ingrijpende reparatie is deze termijn meestal langer dan bij het leveren van een ontbrekend onderdeel.

Hoe kunt u veilig online betalen?

De meeste webwinkels bieden meerdere betalingsmogelijkheden aan. De veiligste manier van betalen is via Ideal. Of u kunt het bedrag via uw rekening overmaken naar de rekening van de verkoper. Ook is het belangrijk dat de betaling verloopt via een beveiligde verbinding. Bij een beveiligde verbinding is er een hangslot in de browser te zien en begint het webadres met https.

Hoe beveilig ik mijn gegevens voor hackers?

Het stelen van klantgegevens uit webwinkels door hackers vormt een steeds groter risico. Het beste is om geen account aan te maken als u aankopen doet bij een webwinkel. Vul, indien mogelijk, alleen de gegevens in die nodig zijn voor het doen van de aankoop. Uw (betaal)gegevens worden zo niet door de webwinkel opgeslagen, en kunnen ook niet gestolen worden.

Denkt u dat iemand uw identiteit of creditcardgegevens heeft gestolen? Doe direct aangifte bij de politie en laat uw creditcard blokkeren. Lees meer over het voorkomen identiteits- en creditcardfraude.

Rechtsbijstand Verzekerd Online

Voorkom verrassingen, verzeker uzelf direct voor rechtsbijstand.

✓ Voorkom onverwachte kosten
✓ Dekking naar keuze, stel zelf samen
✓ Expertise van ruim 500 juristen en advocaten

Tips van onze juristen

Ga na of de verkoper betrouwbaar is

  • Google naar de naam van de webshop en bekijk de reviews. Of zoek het product of de aanbieder samen met ‘klacht’ of kijk op Klachtenkompas.
  • Check of de webwinkel staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.
  • Check of een webwinkel een keurmerk heeft, zoals Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk.

Kijk van tevoren goed naar de levertermijn en of het product op voorraad is

  • In het algemeen geldt bij een consumentenkoop dat de producten direct en ieder geval binnen 30 dagen moeten worden geleverd.
  • Is het product niet op voorraad, dan moet de verkoper u daar zo snel mogelijk van op de hoogte brengen. U heeft dan recht op terugbetaling.

Betaal zoveel mogelijk achteraf

  • Gebruik zoveel mogelijk achteraf betalen. Bijvoorbeeld via Klarna of Afterpay.
  • Betaal eventueel met een creditcard omdat het dan verzekerd is. De meeste producten die u met een creditcard betaalt, zijn 180 dagen verzekerd.

Bekijk goed de (retour)voorwaarden van de verkoper. Hier staat in:

  • Hoe u een product kunt retourneren.
  • Of u 14 dagen (wettelijke) bedenktijd heeft of langer. Sommige webshops hebben een langere bedenktermijn. Heeft de verkoper de bedenktijd niet vermeld, dan wordt de bedenktijd met 12 maanden verlengd.
  • Of de retourkosten voor uw rekening zijn of niet. Heeft de verkoper niet gemeld dat de retourkosten voor uw rekening zijn, dan moet de verkoper deze betalen