lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 3 minuten

Identiteitsdiefstal komt vaker voor dan u denkt en is niet hetzelfde als creditcardfraude. Als u een abonnement afsluit voor uw mobiele telefoon, moet u een kopie van uw legitimatie laten zien. Stel dat iemand een kopie heeft van uw paspoort. Dan kan hij een abonnement afsluiten op uw naam! De rekeningen gaan wel naar u. Maar ook alles wat deze persoon met de telefoon doet, gaat uit uw naam. Een bedreiging of een bommelding dus ook, om een voorbeeld te geven.

Verschil met creditcardfraude

Als iemand uw creditcard gegevens heeft, kan hij met uw gegevens ‘gratis winkelen’. Hij kan spullen en diensten kopen voor zichzelf terwijl de rekening naar u gaat. Het is onplezierig maar gaat iets minder ver dan identiteitsdiefstal.

Wat u zelf kunt doen bij identiteit- of creditcardfraude

Denkt u dat iemand uw identiteit of creditcardgegevens heeft gestolen? Doe direct aangifte bij de politie en laat uw creditcard blokkeren. Het is verstandig om altijd het telefoonnummer hiervoor bij de hand te hebben. Als u een app op uw mobiele telefoon gebruikt voor uw bankzaken kunt u hier ook vaak de pas direct blokkeren.

Voorkom het risico op identiteitsdiefstal

Het is erg lastig om te bewijzen dat iemand anders met uw gegevens spullen heeft gekocht. Of dat u niet met een bepaalde telefoon heeft gebeld. Voorkomen is altijd het beste.

Aantal tips om het risico te verkleinen:

  • Maak gebruik van een zogenaamde ‘twee-stap verificatie’ voor uw digitale accounts. Zo wordt er in twee stappen gecontroleerd als u in wilt inloggen op bijvoorbeeld uw e-mailaccount of social media account. U krijgt bijvoorbeeld een SMS om te controleren of u de rechtmatige eigenaar van het account bent waar u op wilt inloggen
  • Probeer situaties te vermijden waarbij u uw identiteitskaart of paspoort digitaal moet uploaden. Moet u dit echt doen? Zorg er dan voor dat u uw Burger Service Nummer (BSN) afschermt. Tip: gebruik de KopieID app van de Rijksoverheid om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig zijn
  • Als u per e-mail de vraag krijgt uw persoonlijke gegevens in te voeren is de kans groot dat dit een ‘phishing e-mail’ is. De e-mail lijkt op een mail van bijvoorbeeld uw bank of de overheid, maar is afkomstig van oplichters. Bij twijfel kunt u het beste de afzender van de e-mail bellen, om te controleren of dit klopt
  • Gooi nooit zomaar uw (oude) administratie in de prullenbak. Haal ze door de versnipperaar voordat u ze weggooit. Dit geldt ook voor bestelformulieren met een klantnummer erop, en andere post met persoonlijke gegevens
  • Kijk uit met welke gegevens u op uw social media accounts zet. Een oplichter kan gemakkelijk informatie verzamelen om vervolgens uit uw naam te handelen
  • Geef nooit zomaar uw persoonlijke gegevens door als u wordt gebeld door zogenaamd uw bank. Vertrouwt u het niet? Bel dan zelf terug naar de bank om te controleren of het klopt dat u gebeld bent
  • Bestel nooit iets op een openbare computer. Het kan zijn dat die uw gegevens bewaart. Bent u genoodzaakt om toch op openbare netwerken te werken? Gebruik dan een tool die door middel van een ‘VPN’ verbinding uw netwerk beveiligt. Hiervoor zijn verschillende apps te downloaden op uw mobiele telefoon en op uw laptop
  • Met een slot op de brievenbus voorkomt u dat post uit uw brievenbus gevist kan worden
 

Creditcardfraude voorkomen

U heeft vast vaker gehoord dat u voorzichtig moet zijn met uw creditcardgegevens. Toch blijkt dat veel mensen niet voorzichtig genoeg zijn.

Handige tips om fraude te voorkomen:

  • Betaal alleen bij grote, bekende websites met uw creditcard
  • De naam van de website moet beginnen met https://. Let op die laatste ‘s’, die betekent ‘secure’, of te wel veilig en dit is te herkennen aan een groen hangslot in de adresbalk
  • Er staat ‘veilig’ in groene letters voor de url in de adresbalk
  • Geef nooit persoonlijke informatie via de telefoon. Krijgt u een telefoontje van uw bank, en vragen ze persoonlijke gegevens van u? Bel dan zelf terug via het algemene telefoonnummer van uw bank. Als u de beller via dit nummer kunt bereiken, weet u zeker dat het echt uw bank was

Vragen over (online) aankopen, abonnementen of een defect product?

Met de RechtCheck Consumentenkoop weet u direct waar u recht op heeft. Krijg inzicht in uw persoonlijke situatie en ontvang advies over vervolgstappen.

Heeft u juridische hulp nodig?

Wilt u meer weten over uw rechten? Of heeft u juridische hulp nodig? Onze juridisch probleemoplossers helpen u graag.

Meer over aankoop

Schade door gebrekkig product

Schade door een gebrekkig product

Heeft u een product gekocht wat niet goed werkt en heeft u daardoor schade? Dan is de producent misschien aansprakelijk.

Product niet op voorraad

Uw aangeschafte product is niet meer op voorraad

Helaas, na aanschaf van een product blijkt dat deze niet op voorraad is en niet meer leverbaar. Wat zijn dan uw rechten en de plichten van de verkoper?

Sportschool abonnement

Voorwaarden sportschool abonnement

Let goed op de (algemene) voorwaarden als u een abonnement neemt bij een sportschool.