15 december 2020

Sinds maart dit jaar staat ons leven op z’n kop. Wij hebben ons flink moeten aanpassen om samen door de Covid-19 crisis heen te gaan komen. Ook bij het UWV heeft men niet stil gezeten. Tal van aanpassingen zijn doorgevoerd om de normale gang van zaken toch zo goed mogelijk te kunnen laten doorlopen.

Een telefonisch spreekuur voor een WIA-uitkering of bij de Ziektewet?

Eén van deze aanpassingen is dat spreekuren, of gesprekken met de verzekeringsarts, nu in de regel telefonisch of digitaal worden gedaan. Dit brengt natuurlijk wel een moeilijkheid met zich mee. Daar waar een verzekeringsarts eerder écht kon zien en kijken naar uw klachten, moet dit nu allemaal duidelijk worden uit een kort telefoongesprek.

Daarom is het des te belangrijker dat u goed voorbereid bent op dit gesprek. En uw klachten goed onder woorden kunt brengen! Verderop in dit blog geef ik u een aantal tips die u kunnen helpen bij de voorbereiding.

Waarom telefonisch of digitaal spreekuur?

Om de kans op besmetting te voorkomen wordt persoonlijk contact zoveel mogelijk vermeden.
Daarom is de kans groot dat u door het UWV wordt uitgenodigd voor een telefonisch of digitaal spreekuur. Naar het UWV komen is nog wel gewoon mogelijk maar gaat nog uitsluitend op afspraak en als het echt niet anders kan!

Dus als u een medische situatie wilt bespreken waarvan u twijfelt of dit wel telefonisch over te brengen is, vraag gewoon naar de mogelijkheden voor een persoonlijk gesprek op kantoor. Er zal dan een aparte ruimte worden gereserveerd waar door middel van plexiglas toch veilig face-to-face contact kan zijn.

Drie tips voor een telefonisch spreekuur of hoorzitting

  • Maak een lijstje van uw klachten

    Uw (medische) klachten zijn voor u natuurlijk meer dan bekend. Het is immers uw dagelijkse realiteit. Wat wij vaak zien is dat mensen niet al hun klachten naar voren brengen, omdat ze al geruime tijd met deze klachten lopen. En dat dat het nieuwe “normaal” begint te worden. Toch is het erg belangrijk om een compleet en actueel overzicht van alle klachten naar voren te brengen. Maak daarom een lijstje zodat u geen klachten vergeet.
  • Wees realistisch en geef praktijkvoorbeelden

    Geef duidelijk aan wat u wel of niet kan. En als u een bepaalde activiteit wél kunt uitvoeren, dan is het ook belangrijk om te vermelden hoeveel er mogelijk is. Neem als voorbeeld boodschappen doen. Er is nogal een verschil tussen een brood en een pak melk halen of met een shoppertas 20 kg boodschappen voor de hele week doen.
  • Vertel wat uw klachten betekenen in het dagelijks leven

    Veel mensen gaan vanwege hun medische klachten noodgedwongen hun leven anders inrichten. Geef duidelijk aan wat u precies anders bent gaan doen en waarom. Op deze manier kan de verzekeringsarts daar rekening mee houden.

Conclusie? De beller is sneller!

Als uw klachten goed te beschrijven zijn kan een telefonisch of digitaal spreekuur een prima uitkomst zijn. Ten eerste hoeft u dan niet een hele reis naar het UWV te maken. U kunt vanuit het comfort van uw eigen huis uw situatie toelichten. Ten tweede zal het vaak zo zijn dat er een snellere afwikkeling is van uw zaak dan wanneer u op afspraak op locatie moet komen bij de verzekeringsarts.

Wel is het belangrijk dat u uw situatie goed kunt beschrijven en uw medische klachten correct onder woorden kunt brengen. Twijfelt u hierover? Aarzel dan niet om contact met mij of één van mijn collega’s bij ARAG op te nemen! Wij staan voor u klaar en zijn – uiteraard telefonisch of digitaal - bereikbaar!

jurirst David Wijngaard

Sociaal Zekerheidsrecht is mijn expertise en passie. Met juridische skills en betrokkenheid help ik onze klanten niet alleen naar het beste resultaat, maar bied ik ook een stukje steun en rust!