
3 tips om u goed voor te bereiden op een telefonisch spreekuur met UWV
15 december 2020
Sinds maart dit jaar staat ons leven op z’n kop. Wij hebben ons flink moeten aanpassen om samen door de Covid-19 crisis heen te gaan komen. Ook bij het UWV heeft men niet stil gezeten. Tal van aanpassingen zijn doorgevoerd om de normale gang van zaken toch zo goed mogelijk te kunnen laten doorlopen.
Een telefonisch spreekuur voor een WIA-uitkering of bij de Ziektewet?
Eén van deze aanpassingen is dat spreekuren, of gesprekken met de verzekeringsarts, nu in de regel telefonisch of digitaal worden gedaan. Dit brengt natuurlijk wel een moeilijkheid met zich mee. Daar waar een verzekeringsarts eerder écht kon zien en kijken naar uw klachten, moet dit nu allemaal duidelijk worden uit een kort telefoongesprek.
Daarom is het des te belangrijker dat u goed voorbereid bent op dit gesprek. En uw klachten goed onder woorden kunt brengen! Verderop in dit blog geef ik u een aantal tips die u kunnen helpen bij de voorbereiding.
Waarom telefonisch of digitaal spreekuur?
Om de kans op besmetting te voorkomen wordt persoonlijk contact zoveel mogelijk vermeden.
Daarom is de kans groot dat u door het UWV wordt uitgenodigd voor een telefonisch of digitaal spreekuur. Naar het UWV komen is nog wel gewoon mogelijk maar gaat nog uitsluitend op afspraak en als het echt niet anders kan!
Dus als u een medische situatie wilt bespreken waarvan u twijfelt of dit wel telefonisch over te brengen is, vraag gewoon naar de mogelijkheden voor een persoonlijk gesprek op kantoor. Er zal dan een aparte ruimte worden gereserveerd waar door middel van plexiglas toch veilig face-to-face contact kan zijn.
Drie tips voor een telefonisch spreekuur of hoorzitting
Conclusie? De beller is sneller!
Als uw klachten goed te beschrijven zijn kan een telefonisch of digitaal spreekuur een prima uitkomst zijn. Ten eerste hoeft u dan niet een hele reis naar het UWV te maken. U kunt vanuit het comfort van uw eigen huis uw situatie toelichten. Ten tweede zal het vaak zo zijn dat er een snellere afwikkeling is van uw zaak dan wanneer u op afspraak op locatie moet komen bij de verzekeringsarts.
Wel is het belangrijk dat u uw situatie goed kunt beschrijven en uw medische klachten correct onder woorden kunt brengen. Twijfelt u hierover? Aarzel dan niet om contact met mij of één van mijn collega’s bij ARAG op te nemen! Wij staan voor u klaar en zijn – uiteraard telefonisch of digitaal - bereikbaar!

Sociaal Zekerheidsrecht is mijn expertise en passie. Met juridische skills en betrokkenheid help ik onze klanten niet alleen naar het beste resultaat, maar bied ik ook een stukje steun en rust!
Geïntegreerde social media plug-ins
Om artikelen gemakkelijk te delen met anderen plaatst ARAG social plug-ins van Facebook, Twitter en LinkedIn. Om informatie te delen op social media wordt er een korte, rechtstreekse verbinding gemaakt met de server van dat social media kanaal. Dit is om de inhoud van de plug-in zichtbaar te maken. Hierbij wordt uw IP-adres bekend gemaakt bij de aanbieder van het sociale netwerk. Er wordt een cookie op uw computer geplaatst. Hiermee kan de aanbieder een zogeheten surfprofiel opstellen. U kunt in de instellingen van uw internetbrowser instellen of u cookies accepteert of niet.
Twee kliks voor meer privacy
Wij willen uw privacy beschermen. Wilt u een artikel delen op social media? Dan moet u zelf duidelijk toestemming geven hiervoor met deze twee-staps-verificatie methode.
Zo werkt het
Alleen wanneer u een social media netwerk selecteert met de schuifknop, kan er verbinding gemaakt worden het sociale netwerk. Daarna moet u nog een keer klikken. Deze tweede klik maakt verbinding met het sociale netwerk waar u een artikel wilt delen. Bij Facebook gaat dit rechtstreeks, bij Twitter en LinkedIn kunt u het bericht nog bewerken in een pop-up scherm. De toestemming die u geeft voor het verbinden met uw IP-adres geldt altijd alleen voor de pagina die u wilt delen.