Hulp bij problemen online aankoop

Wilt u weten waar u recht op heeft? Start de RechtCheck Consumentenkoop en krijg direct antwoord op al uw vragen over (online) aankopen.

✓ Direct inzicht in uw persoonlijke situatie
✓ Ontvang advies over vervolgstappen
✓ Meld uw geschil via deze RechtCheck

Meestgestelde vragen

Hoe zit het met de bedenktijd?

Bij een online aankoop (koop op afstand) geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als u spijt krijgt van uw aankoop, kunt u die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

Let op: er bestaan uitzonderingen op de wettelijke bedenktijd bij online aankopen.

Hoe zit het met de retourkosten?

In de algemene voorwaarden van de verkoper kunt u terugvinden of de retourkosten voor rekening van de verkoper of voor uw eigen rekening zijn. Als de verkoper u niet vooraf heeft laten weten dat u de kosten voor het retourneren zelf moet betalen, dan moet de verkoper de retourkosten betalen.

Als vooraf duidelijk is aangegeven dat de retourkosten voor uw eigen rekening zijn, dan moet u deze kosten betalen.

Hoe zit het met garantie?

Voor een product dat u online koopt, geldt een wettelijke garantie. De webwinkel moet u een ‘deugdelijk’ (goed) product leveren. Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die u ervan mag hebben.

Gaat het product tijdens de wettelijke garantieperiode stuk, dan heeft u recht op gratis reparatie of vervanging. U moet het product wel normaal gebruikt hebben.

wettelijke bedenktijd koop op afstand

Wettelijke bedenktijd koop op afstand, wat houdt dit in?

Als u online een aankoop (koop op afstand) doet, geldt een wettelijke bedenktijd. Wanneer gaat de bedenktijd in en zijn er uitzonderingen?

Retour online aankoop

Retourneren online aankoop, waar moet u op letten?

Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent met het product en u het wilt retourneren. Hoe werkt dit nu precies? En waar moet u op letten?

online aankoop creditcard kind

Uw kind doet online aankopen met uw creditcard

Wat als uw kind, buiten uw weten om, online duizenden euro’s uitgeeft met uw creditcard? Is het mogelijk om dit geld terug te krijgen?

Tips

Ga na of de verkoper betrouwbaar is

  • Check de verkoper/website online. Google naar de naam van de webshop voor reviews/trustpilot en bekijk of het een veilige/betrouwbare site is om te bestellen.
  • Check de Kamer van Koophandel. Bestaat het bedrijf?
  • Check of de webwinkel een keurmerk heeft. Denk aan Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk.

Betaal zoveel mogelijk achteraf

  • Gebruik zoveel mogelijk achteraf betalen. Bijvoorbeeld via Klarna of Afterpay.
  • Betaal eventueel met een creditcard omdat het dan verzekerd is. De meeste producten die u met een creditcard betaalt, zijn 180 dagen verzekerd.

Bekijk goed de (retour)voorwaarden

Hier staat in:

  • Hoe u een product kunt retourneren.
  • Of u 14 dagen (wettelijke) bedenktijd heeft of langer. Sommige webshops hebben een langere bedenktermijn.
  • Of de retourkosten voor uw rekening zijn of niet.

Rechtsbijstand Verzekerd Online

 

Met de rechtsbijstandverzekering van ARAG bent u verzekerd van juridische hulp. Stel zelf uw verzekering samen of sluit deze af via onze partners.

✓ Voorkom onverwachte kosten
✓ Dekking naar keuze, stel zelf samen
✓ Expertise van ruim 500 juristen en advocaten