Leestijd: 1 minuut

Heeft u spijt van de aankoop van een product? En kocht u het in een winkel? Dan kunt u het alleen teruggeven of omruilen als de verkoper u vooraf deze mogelijkheid heeft geboden. Of daar achteraf mee instemt. Anders is het als u via een webshop heeft gekocht. Er is dan sprake van een koop op afstand. Dan heeft u als koper wettelijk de mogelijkheid om op uw besluit tot aankoop terug te komen.

U moet dan de verkoper binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, laten weten dat u van de koop afziet. Officieel ontbindt u dan de koopovereenkomst. Wij adviseren u om deze mededeling schriftelijk te doen. Dan kunt u namelijk achteraf aantonen dat u tijdig melding heeft gemaakt.

Retourneren en terugbetalen

Nadat u de verkoper heeft laten weten dat u de koop wilt ontbinden, moet u het product binnen veertien dagen terugsturen. De verkoper moet de u binnen 14 dagen na de melding het aankoopbedrag en alle bijkomende kosten terugbetalen. U kunt pas betaling eisen als de verkoper het product heeft ontvangen. Of als u kunt aantonen dat het aan hem is verzonden.

De kosten voor het terugsturen van het product moet u zelf betalen. Behalve als de verkoper u daar bij het sluiten van de overeenkomst niet op heeft gewezen. Als de verkoper u er niet op heeft gewezen dat u de koopovereenkomst binnen veertien dagen kunt ontbinden, kan deze termijn zelfs tot 12 maanden worden verlengd.

Vragen over (online) aankopen, abonnementen of een defect product?

Met de RechtCheck Consumentenkoop weet u direct waar u recht op heeft. Krijg inzicht in uw persoonlijke situatie en ontvang advies over vervolgstappen.

Meer over aankoop

kind aankopen creditcard

Mijn kind heeft mijn creditcard gebruikt

Wat zijn uw rechten als uw minderjarige kind zonder uw toestemming aankopen doet? En hoe kunt u dit voorkomen?

 

Wettelijke bedenktijd bij koop op afstand

Bij online aankopen geldt een wettelijke bedenktijd. Lees hier wanneer deze in gaat en of er uitzonderingen zijn.

Incassokosten

Wat zijn incassokosten?

 

Incassokosten zijn kosten die gemaakt worden als een consument niet of niet tijdig voldoet aan de betalingsverplichting.