lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

Wanneer je een product of dienst koopt, wil je natuurlijk dat alles goed werkt en lang meegaat. Soms gaat er iets mis, en dan is het fijn als je garantie hebt. In dit artikel leggen we uit wat garantie precies is, welke wettelijke regels er zijn, en geven we een stappenplan voor het indienen van een garantieclaim.

Wat is garantie?

Garantie betekent dat de verkoper verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het product of de dienst die je hebt gekocht. Als er binnen een bepaalde periode iets mis is, moet de verkoper het probleem oplossen, vaak zonder extra kosten voor jou. Er zijn twee soorten garantie:

  • Fabrieksgarantie

    Dit is een garantie die de fabrikant geeft. Het staat meestal op de verpakking of bij de productinformatie.
  • Wettelijke garantie

    Dit is de garantie die je volgens de wet hebt. Als consument heb je rechten, ook als er geen fabrieksgarantie is.

Wettelijke regels rondom garantie

In Nederland is garantie goed geregeld. Volgens de wet moet een product voldoen aan wat je als consument mag verwachten. Dit betekent dat het product de eigenschappen heeft die nodig zijn voor normaal gebruik. Hieronder volgen de belangrijkste punten van de wettelijke garantie:

  • Conformiteit

    Het product moet voldoen aan de verwachtingen die je hebt bij normaal gebruik.
  • Garantieperiode

    De duur van de garantie varieert per product.
  • Reparatie of vervanging

    Als het product defect is, moet de verkoper het repareren of vervangen. Is dat niet mogelijk, dan kun je vragen om korting of terugbetalen van het aankoopbedrag.
  • Kosten

    De verkoper moet de kosten van reparatie of vervanging dragen.
  • Bewijsvermoeden

    Als een product in de eerste 12 maanden na aankoop een gebrek blijkt te hebben, mag je ervan uitgaan dat dat gebrek bij al levering/aankoop aanwezig was. Dat hoef je als consument dus niet te bewijzen. De verkoper moet dan vervolgens aantonen dat het gebrek pa na aankoop/levering door jou is veroorzaakt. Kan de verkoper dat niet aantonen? Dan kan je vragen om reparatie of vervanging van het product.

Stappenplan voor het indienen van een garantieclaim

Heb je een probleem met jouw aankoop en wil je een beroep doen op je garantie? Volg dan deze stappen:

  1. Bewaar je aankoopbewijs

    Zorg ervoor dat je de factuur of het aankoopbewijs hebt. Dit bewijst dat je het product bij die verkoper hebt gekocht. Heb je alleen een papieren kassabon? Maak hier dan een foto van, zodat je nog steeds een aankoopbewijs hebt als de papieren bon vervaagd is.
  2. Lees de garantievoorwaarden

    Lees de garantievoorwaarden goed door. Soms zijn er specifieke regels voor bepaalde producten.
  3. Neem contact op met de verkoper

    Neem contact op met de verkoper zodra je een probleem ontdekt. Wacht niet te lang, want sommige problemen moeten snel worden gemeld.
  4. Houd een overzicht bij van de communicatie

    Houd een overzicht bij van de communicatie met de verkoper. Dit kan handig zijn als er later een geschil is.
  5. Vraag om schriftelijke bevestiging

    Als de verkoper mondeling iets belooft, vraag dan om een schriftelijke bevestiging.
  6. Wees duidelijk en beleefd

    Leg duidelijk uit wat het probleem is en vraag vriendelijk om een oplossing.

Conclusie: ga altijd eerst in gesprek

Heb je een probleem met een product waar garantie op geldt? Dan is het altijd de moeite waard om te kijken of je er in overleg met de verkoper uitkomt. Veel verkopers willen graag tevreden en terugkerende klanten, en zijn gevoelig voor bijvoorbeeld online beoordelingen. Lukt dat niet? En kom je er ook niet uit met bovenstaande stappen? Neem dan contact met ons op.

Juridische hulp nodig?

Heb je een juridisch probleem? Wij helpen je graag. Samen komen we tot een passende oplossing. Of je wel of niet verzekerd bent bij ons, wij staan voor je klaar.

Meer over aankoop

Retour online aankoop

Retourneren online aankoop: hoe werkt dit nu precies?

Tegenwoordig koopt men steeds meer online. Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent met het product. Wat nu?

 
Wettelijke bedenktijd koop op afstand

Wettelijke bedenktijd bij koop op afstand

Bij online aankopen geldt een wettelijke bedenktijd. Lees hier wanneer deze in gaat en of er uitzonderingen zijn.

 
pakket kwijt of niet bezorgd

Pakket kwijt of niet bezorgd? Wat nu?

Je pakket is kwijt of niet bezorgd. Erg vervelend, maar wat nu? Lees hier welke stappen je kunt nemen.