17 november 2022 | Leestijd: 2 minuten

We kunnen er vrijwel niet omheen: de stortvloed van koopjes en speciale aanbiedingen rondom Black Friday. Helaas zitten daar nog steeds veel nepaanbiedingen tussen. De Autoriteit Consument & Markt adviseert consumenten om op hun hoede te zijn voor dit soort aanbiedingen. We vertellen u waar u op moet letten.

Wat zijn nepaanbiedingen?

We spreken van een nepaanbieding als de aanbieding misleidend is voor de consument. Bijvoorbeeld wanneer een winkel eerst de prijs verhoogt en vervolgens in de aanbieding doet met “van € xx voor € xx” waardoor de korting groter lijkt dan hij eigenlijk is.

Nepaanbiedingen: de nieuwe regels

Begin 2023 wordt een Europese richtlijn van kracht, die de regels verscherpt rondom nepaanbiedingen. De belangrijkste veranderingen:

Een aanbieding moet gebaseerd zijn op de laagste prijs die de verkoper 30 dagen voorgaand aan die aanbieding heeft gebruikt.
Als de aanbieding gebaseerd is op een andere prijs dan de eigen verkoopprijs (bijvoorbeeld de adviesprijs van de fabrikant) moet dit duidelijk vermeld worden.
Er gelden uitzonderingen voor stapelkortingen (bijvoorbeeld een jurk van vorig seizoen van € 200,- eerst afprijzen naar € 150,- en dan naar € 100,- met de vermelding ’50% korting’), beperkt houdbare producten en nieuwe producten met een introductiekorting.

Black Friday-aanbiedingen: waar moet u op letten?

Het valt niet altijd mee om nepaanbiedingen te herkennen. U kunt in elk geval gebruikmaken van de volgende tips:

Controleer of de korting gebaseerd is op de eigen winkelprijs of een andere prijs, zoals de adviesprijs van de fabrikant.
Vergelijk de aanbieding met de prijzen van andere winkels. Als de ‘van’ prijs bij een winkel opvallend veel hoger is, heeft u waarschijnlijk te maken met een nepaanbieding.
Gebruik websites als Tweakers.nl om de prijshistorie van producten te controleren. Zo kunt u zien of een winkel in aanloop naar Black Friday te prijzen heeft verhoogd.
Gebruik bij twijfel de Checklist Veilig Online winkelen van de Autoriteit Consument & Markt.

Direct hulp bij (online) aankopen

Start onze online RechtCheck en krijg antwoord op al uw vragen over aankopen, reparatie en garantie.

✓ Direct inzicht in uw persoonlijke situatie
✓ Ontvang advies over vervolgstappen
✓ Meld uw geschil via deze RechtCheck