Start vouchercheck

 

Veelgestelde vragen over reizen, corona en vouchers

Ik heb een voucher van D-Reizen in mijn bezit. Wat kan ik doen?

Heeft u een pakketreis geboekt bij D-Reizen en heeft u een reisvoucher? Dan is deze voucher gedekt door Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Dit betekent dat uw voucher zijn waarde behoudt. Ga naar www.sgr.nl voor de actuele informatie van het SGR.

Heeft u een losse vlucht geboekt? Dan valt uw ticket of voucher helaas niet onder de garantieregeling. Wij raden u om de Vouchercheck te gebruiken en te kiezen voor ‘Ik heb een vraag over reisvouchers of geld terug’. Door deze vragen af te lopen kunt een melding te maken van uw conflict, wij kunnen u dan mogelijk verder helpen.

Ter info: VakantieXperts, onderdeel van D-Reizen, valt buiten het faillissement.

Code oranje op uw vakantiebestemming. Kunt u uw vliegtickets annuleren?

Heeft u losse vliegtickets geboekt, maar heeft uw vakantiebestemming inmiddels code oranje? Dan wilt u de vlucht waarschijnlijk het liefst annuleren. Veel luchtvaartmaatschappijen blijven de vluchten naar bestemmingen met code oranje echter wel uitvoeren. Hoe zit dit?

Ondanks een inreisverbod, quarantaineverplichting of code oranje in het betreffende vakantieland, heeft u als passagier geen recht op terugbetaling van de ticketprijs of een andere oplossing zoals een kosteloze omboeking. Uit coulance bieden veel luchtvaartmaatschappijen echter wel een omboeking aan. Wij adviseren u in dat geval om met een omboeking akkoord te gaan. Dit is de best mogelijke oplossing. Heeft u een annuleringsverzekering? Check dan de voorwaarden. Mogelijk kunt u bij het annuleren van uw vlucht een vergoeding krijgen van uw verzekeraar.

Ik heb mijn reis of vlucht geboekt bij TUI. Wat moet ik doen?

Momenteel is er veel te doen rondom TUI en we raden u aan om een jurist in te schakelen. Dit kunt u doen via ons speciale meldformulier voor reizen, als u verzekerd bent bij ARAG. Bent u niet verzekerd, neem dan contact op met Hello Law.

Ik krijg nu een voucher van mijn reisorganisatie waar ik een pakketreis heb geboekt. Moet ik die accepteren?

Veel ANVR-reisorganisaties annuleren nu hun pakketreizen. Normaal gesproken hebben reizigers dan recht op teruggave van hun geld. Vanwege de uitzonderlijke situatie is de ‘coronavoucher’ in het leven geroepen. Deze is twaalf maanden geldig. Hiermee kunt u het komende jaar een nieuwe reis boeken. Vanaf zes maanden nadat u de voucher heeft ontvangen, kunt u eventueel alsnog uw geld terugvorderen, in plaats van de voucher te gebruiken. Het voordeel van deze voucher is dat deze gedekt is door SGR. Als de reisorganisatie in de tussentijd failliet gaat, bent u uw geld niet kwijt en kunt u bij SGR aankloppen. Twaalf maanden na uitgifte van de voucher verloopt deze garantie.

U bent als reiziger niet verplicht om een voucher te accepteren als de reisorganisatie de reis annuleert. U kunt er ook voor kiezen om uw geld terug te vragen. Het risico daarvan is alleen dat er na het annuleren van de reis geen overeenkomst meer bestaat. Als de reisorganisatie dan failliet gaat omdat te veel mensen hun geld terug willen, staat SGR in dat geval niet meer garant voor die reizigers en komt de vordering op de grote stapel terecht.

Mijn reis is geannuleerd, wie vergoedt nu de gemaakte kosten?

Uw annulerings- of reisverzekering vergoedt deze kosten meestal niet. U kunt uw geld terugvragen bij de organisatie waar u de boeking heeft gedaan. Andere kosten die u maakte voor de reis (bijvoorbeeld visumkosten) krijgt u vanwege overmacht niet terug.

Veel ANVR-reisorganisaties annuleren nu hun (pakket)reizen. Normaal gesproken heeft u dan recht op teruggave van uw geld. We hebben nu alleen te maken met een uitzonderlijke situatie. Daarom is de ‘coronavoucher’ in het leven geroepen. Hiermee kunt u het komende jaar een nieuwe reis boeken. Het voordeel van deze voucher is dat deze twaalf maanden gedekt is door de SGR (bij pakketreizen). Als de reisorganisatie in de tussentijd failliet gaat, bent u als reiziger in die periode uw geld niet kwijt en kunt u bij SGR aankloppen. Twaalf maanden na uitgifte van de voucher verloopt deze garantie.