Veelgestelde vragen over reizen en vouchers

Ik heb een voucher van D-Reizen in mijn bezit. Wat kan ik doen?

Heeft u een pakketreis geboekt bij D-Reizen en heeft u een reisvoucher? Dan is deze voucher gedekt door Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Dit betekent dat uw voucher zijn waarde behoudt. Ga naar www.sgr.nl voor de actuele informatie van het SGR.

Heeft u een losse vlucht geboekt? Dan valt uw ticket of voucher helaas niet onder de garantieregeling. Wij raden u om de Vouchercheck te gebruiken en te kiezen voor ‘Ik heb een vraag over reisvouchers of geld terug’. Door deze vragen af te lopen kunt een melding te maken van uw conflict, wij kunnen u dan mogelijk verder helpen.

Ik heb mijn reis of vlucht geboekt bij TUI. Wat moet ik doen?

Momenteel is er veel te doen rondom TUI en we raden u aan om een jurist in te schakelen. Dit kunt u doen via ons speciale meldformulier voor reizen, als u verzekerd bent bij ARAG.

Mijn bagage is niet,- vertraagd,- of beschadigd aangekomen. Waar kan ik terecht?

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor uw bagage. Dat geldt vanaf het moment dat u uw bagage afgeeft bij de balie. Als uw koffer permanent verloren is geraakt, heeft u recht op vergoeding van de waarde van de koffer. Hierbij geldt wel een maximumbedrag.

Wilt u meer weten over problemen met uw bagage? Lees dan deze 6 tips.

Mijn vlucht is geannuleerd vanwege de extreme drukte op de luchthaven. Wat nu?

De luchtvaartmaatschappij moet hulp bieden wanneer uw vlucht is geannuleerd. Dat doet de maatschappij door u twee opties te bieden: een alternatieve vlucht naar uw eindbestemming aanbieden of uw vliegticket terugbetalen. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om de passagier een keuze te bieden. Het maakt bij een annulering niet uit wat de reden is.

Uit de rechtspraak blijkt dat de luchtvaartmaatschappij de betrokken passagiers een alternatief concreet reisplan moet aanbieden. Dit onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar de eindbestemming bij de eerste gelegenheid. Deze verplichting kan zo ver gaan dat luchtvaartmaatschappijen ook vervangende vluchten van andere maatschappijen moeten aanbieden wanneer zij zelf geen alternatief kunnen realiseren. Volgens de rechtspraak is het niet acceptabel dat een alternatieve vlucht wordt aangeboden die bijvoorbeeld pas een aantal dagen later vertrekt. Zeker niet als blijkt dat de passagier zelf wel een eerder (en redelijk) alternatief kan regelen.