Start vouchercheck

 

Veelgestelde vragen over reizen, corona en vouchers

Code oranje op uw vakantiebestemming. Kunt u uw vliegtickets annuleren?

Heeft u losse vliegtickets geboekt, maar heeft uw vakantiebestemming inmiddels code oranje? Dan wilt u de vlucht waarschijnlijk het liefst annuleren. Veel luchtvaartmaatschappijen blijven de vluchten naar bestemmingen met code oranje echter wel uitvoeren. Hoe zit dit?

Ondanks een inreisverbod, quarantaineverplichting of code oranje in het betreffende vakantieland, heeft u als passagier geen recht op terugbetaling van de ticketprijs of een andere oplossing zoals een kosteloze omboeking. Uit coulance bieden veel luchtvaartmaatschappijen echter wel een omboeking aan. Wij adviseren u in dat geval om met een omboeking akkoord te gaan. Dit is de best mogelijke oplossing. Heeft u een annuleringsverzekering? Check dan de voorwaarden. Mogelijk kunt u bij het annuleren van uw vlucht een vergoeding krijgen van uw verzekeraar.

Ik krijg nu een voucher van mijn reisorganisatie waar ik een pakketreis heb geboekt. Moet ik die accepteren?

Veel ANVR-reisorganisaties annuleren nu hun pakketreizen. Normaal gesproken hebben reizigers dan recht op teruggave van hun geld. Vanwege de uitzonderlijke situatie is de ‘coronavoucher’ in het leven geroepen. Deze is twaalf maanden geldig. Hiermee kunt u het komende jaar een nieuwe reis boeken. Vanaf zes maanden nadat u de voucher heeft ontvangen, kunt u eventueel alsnog uw geld terugvorderen, in plaats van de voucher te gebruiken. Het voordeel van deze voucher is dat deze gedekt is door SGR. Als de reisorganisatie in de tussentijd failliet gaat, bent u uw geld niet kwijt en kunt u bij SGR aankloppen. Twaalf maanden na uitgifte van de voucher verloopt deze garantie.

U bent als reiziger niet verplicht om een voucher te accepteren als de reisorganisatie de reis annuleert. U kunt er ook voor kiezen om uw geld terug te vragen. Het risico daarvan is alleen dat er na het annuleren van de reis geen overeenkomst meer bestaat. Als de reisorganisatie dan failliet gaat omdat te veel mensen hun geld terug willen, staat SGR in dat geval niet meer garant voor die reizigers en komt de vordering op de grote stapel terecht.

Mijn vlucht gaat niet door. De luchtvaartmaatschappij biedt in plaats van geld terug een voucher aan. Er is alleen geen garantiefonds voor deze voucher. Wat moet ik doen?

Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, dan heeft u als passagier recht op uw geld terug voor uw ticket. Of u heeft recht op een alternatieve vlucht. Dit geldt voor een vlucht die vertrekt vanuit de Europese Unie (EU). En voor een vlucht die aankomt in een land van de EU, uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij die is gevestigd in de EU. Geldt dit niet voor uw vlucht? Kijk dan voor informatie over annuleren in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen.

Veel luchtvaartmaatschappijen verstrekken nu een ‘coronavoucher’. U kunt dan op een later moment in het jaar alsnog het vliegtuig pakken. Dit kan tot maximaal twaalf maanden nadat u de voucher heeft gekregen. Gebruikt u de voucher niet? Dan kunt u nog steeds uw geld terugvragen. Dit geldt voor vluchten die door een Nederlandse luchtvaartmaatschappij worden uitgevoerd.

U hoeft de voucher niet te accepteren. U kunt namelijk ook direct uw geld terugvragen. De voucher heeft vaak wat haken en ogen. Wat als de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld failliet gaat? Dan krijgt u uw geld niet terug van een garantiefonds als SGR, zoals wel bij pakketreizen gebeurt.

Heeft u de (losse) vlucht geboekt via een boekingskantoor? Dan hebben de luchtvaartmaatschappijen het recht om de terugbetaling of de uitgifte van een voucher via het boekingskantoor te laten verlopen.

Probeer een oplossing te vinden met de luchtvaartmaatschappij en/of het boekingskantoor. Uiteindelijk heeft u recht op uw geld terug. Maar u kunt het bedrijf ook de tijd geven om u terug te betalen, omdat het nu even niet mogelijk is. Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met de organisatie achter uw reis- of annuleringsverzekering. Misschien kan die iets voor u betekenen. Houd er wel rekening mee dat niet vanuit alle verzekeringen een vergoeding komt in deze situatie.

De ANWB en de Consumentenbond hebben een brief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gestuurd voor betere voorwaarden voor reizigers van wie de vluchten geannuleerd zijn in de coronacrisis. We houden u hiervan op de hoogte.

Mijn reis is geannuleerd, wie vergoedt nu de gemaakte kosten?

Uw annulerings- of reisverzekering vergoedt deze kosten meestal niet. U kunt uw geld terugvragen bij de organisatie waar u de boeking heeft gedaan. Andere kosten die u maakte voor de reis (bijvoorbeeld visumkosten) krijgt u vanwege overmacht niet terug.

Veel ANVR-reisorganisaties annuleren nu hun (pakket)reizen. Normaal gesproken heeft u dan recht op teruggave van uw geld. We hebben nu alleen te maken met een uitzonderlijke situatie. Daarom is de ‘coronavoucher’ in het leven geroepen. Hiermee kunt u het komende jaar een nieuwe reis boeken. Het voordeel van deze voucher is dat deze twaalf maanden gedekt is door de SGR (bij pakketreizen). Als de reisorganisatie in de tussentijd failliet gaat, bent u als reiziger in die periode uw geld niet kwijt en kunt u bij SGR aankloppen. Twaalf maanden na uitgifte van de voucher verloopt deze garantie.