lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 3 minuten

6 tips bij vertraagde of beschadigde bagage

Koffers klaar, vertrekken maar! Wat voorheen een heugelijke start van de vakantie was, levert dit jaar vooral stress bij reizigers op. De beelden van lange wachtrijen op luchthaven Schiphol zijn niet meer weg te denken. Daar komt nu ook nog eens een bagageprobleem bij. Tijd om op een rijtje te zetten wat u moet doen als uw bagage zoekraakt of beschadigd aankomt.

“Sinds de problemen op Schiphol zien we bij ARAG een stijging in het aantal vragen over zoekgeraakte bagage”, vertelt jurist vervoerrecht Léan Blommers. “Stel, uw bagage komt vertraagd of helemaal niet aan op uw eindbestemming. Dan heeft u recht om in die periode vervangende spullen te kopen die u nodig heeft. Denk hierbij aan ondergoed, kleding of verzorgingsartikelen. Bestaat uw reis uit een losse vlucht dan kunt u de gemaakte kosten claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Heeft u een pakketreis geboekt? Dan is de reisaanbieder in principe verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van uw reis , maar voor schade aan uw bagage of het ontbreken van uw bagage kunt u ook terecht bij de luchtvaartmaatschappij.”

Tip 1: Meld bagageproblemen direct bij aankomst

“Het is belangrijk om gelijk problemen te melden op de luchthaven als uw bagage er niet is. Dat doet u door een zogenoemd PIR (Property Irregularity Report) in te vullen. De luchtvaartmaatschappij kan met dit rapport op zoek naar uw bagage. Ook beschadiging aan uw bagage geeft u aan in dit rapport. Vraag op de luchthaven om een kopie van het rapport. Bewaar de kopie goed samen met de sticker van uw ingecheckte bagage op uw boardingpas .”

Dien een claim snel in

“Wacht niet te lang met het kenbaar maken van de schade of de vermissing bij de luchtvaartmaatschappij. De termijn waarop u dit moet doen is namelijk vastgesteld in het Verdrag van Montreal. Is uw bagage beschadigd? Meld dit dan binnen 7 dagen schriftelijk bij de luchtvaartmaatschappij. Claims voor vermiste of vertraagde bagage moet u binnen 21 dagen schriftelijk aangeven bij de luchtvaartmaatschappij. Doe dit in beide gevallen nadat u een Property Irregularity Report heeft ingevuld op de luchthaven waar u bent aangekomen. Voeg aan de brief een kopie toe van het PIR en ook een kopie van uw boardingpas met streepjescode van de ontvangen bagage plus eventuele foto’s van de schade.”

Tip 2: Luchtvaartmaatschappij of reisverzekering?

“Het is altijd goed om de problemen met uw bagage te melden bij uw reisverzekering. Sommige reisverzekeringen, maar ook een aantal luchtvaartmaatschappijen rekenen met een vaste vergoeding per dag. Dit is echter niet in lijn met het Verdrag van Montreal. Daarin staat een bepaalde rekenkoers met een maximaal bedrag.”

Tip: 3 Bewaar alle bonnen

“Het is niet altijd redelijk om hele dure spullen, zoals parfum te claimen. Wel is het een redelijke claim als uw bagage met flinke vertraging of niet aankomt, waardoor u voor meerdere dagen kleding, zonnebrand en ondergoed moest kopen. Heel belangrijk hierbij is om alle bonnetjes en facturen te bewaren. Veel mensen doen dat niet en dan wordt het echt lastig om uw geld terug te krijgen van uw noodzakelijke aankopen.”

Tip 4: Claim zelf bij de luchtvaartmaatschappij

“De snelste weg is vaak om zelf de gemaakte kosten te claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kunt u een claim eenvoudig online indienen. Sinds de hele situatie rondom corona hebben zij dit beter ingericht. Gezien de huidige situatie op Schiphol kan het wat langer duren voor u een reactie krijgt. Wanneer een claim redelijk is, komt u er vaak zelf uit met de luchtvaartmaatschappij. Krijgt u geen- of een afwijzende reactie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!”

Tip 5: Check wat u mag vervoeren

“Het is altijd lastig om aan te tonen wat u in uw koffer vervoerde. Het gaat er om wat redelijk is en dan komt iemand er vaak wel uit met een luchtvaartmaatschappij. Neemt u nieuwe of kostbare eigendommen mee op vakantie, bewaar dan ook de bonnen van deze aankopen. Check ook wat u mag vervoeren.”

“Soms ontstaan er discussies over kostbare zaken zoals sieraden. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben daar bepalingen over opgenomen in hun vervoersvoorwaarden. Het kan dan zo zijn dat u daar geen vergoeding voor krijgt, omdat u dat op eigen risico heeft vervoerd. Zo behandelde ik ooit een zaak waarin iemand een urn meenam. In de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij stond toen niet duidelijk wat in dat geval wel of niet mocht. Uiteindelijk is het goed opgelost, waarna de luchtvaartmaatschappij de regels heeft aangepast op de website. Dus check vooral bij zulke specifieke voorwerpen of u het wel mag meenemen.”

Tip 6: Gederfd reisgenot is niet altijd te verhalen

“Met losse vluchten zijn de kosten voor een gederfde vakantie eigenlijk nooit gedekt. Een voorbeeld: wij krijgen regelmatig vragen van mensen die op een cruise gaan. De bagage van deze mensen komt vervolgens niet aan en daarom verblijven ze de hele vakantie in een hut aan boord. Vervolgens vragen ze ons om de kosten van de gemiste vakantiedagen te verhalen. U heeft echter recht om vervangende kleding te kopen, dus maak daar ook gebruik van. Zodat u toch kunt genieten van uw vakantie.”

Léan Blommers

 

Meer over buitenland

Juridische hulp nodig?

Heeft u een juridisch probleem? Wij helpen u graag. Samen komen we tot een passende oplossing. Of u wel of niet verzekerd bent bij ons, wij staan voor u klaar.

vlucht gemist geannuleerd vertraagd

Vlucht geannuleerd of vertraagd?

Heeft u recht op compensatie? In dit artikel legt jurist Laura Stam uit wat u in zo’n situatie het beste kunt doen.

 
Klacht vakantieverblijf

Heeft u een klacht over uw vakantieverblijf?

Onze tip: ga nooit naar huis zonder uw klacht te melden! Meld uw klacht ter plaatse bij de accommodatie én bij de reisorganisatie.

Autovakantie Buitenland

Autovakantie naar het buitenland?

Let goed op de regels als u met de auto op vakantie naar het buitenland gaat. Er gelden in ieder land namelijk andere verkeersregels.