lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 1 minuut

Voor een groeiende groep Nederlanders is het lastig om een geschikte woning te vinden. Zowel koopwoningen als betaalbare huurwoningen zijn schaars. Net als kopers stuiten huurders regelmatig op problemen. De meest voorkomende zetten wij voor u op een rijtje.

1. Gebreken huurwoning

Tocht, lekkage, schimmel of kapotte kozijnen: zomaar een paar voorbeelden van gebreken aan een huurwoning. Voor sommige van deze gebreken is de verhuurder verantwoordelijk. Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud van de woning. Als u zelf de schade, zoals een lekkage veroorzaakt, dan moet u de kosten vaak zelf vergoeden.

Meld een gebrek altijd zo snel mogelijk bij de verhuurder. Doe dit altijd schriftelijk, bijvoorbeeld via de mail. Stuur foto’s of ander bewijs mee van het gebrek. Doet u dit niet, dan kan de verhuurder u aansprakelijk stellen voor de schade die ontstaat omdat het onderhoudsgebrek niet op tijd is gerepareerd of opgelost.

2. Slecht of achterstallig onderhoud

Als een huurwoning slecht is onderhouden en de huurbaas lost het probleem niet op, dan kan de huurder om een tijdelijke huurverlaging vragen via de huurcommissie. Hoeveel huurverlaging u kunt vragen hangt af van de ernst van het gebrek. Dit kunt u nagaan in het Gebrekenboek van de Huurcommissie.

3. Conflict met een verhuurder

Een goede relatie tussen een huurder en verhuurder is belangrijk. Toch draaien achterstallig onderhoud of een plotselinge huurverhoging vaak uit op een conflict. Als u tijdig heeft aangegeven wat de gebreken zijn aan de huurwoning dan kan de verhuurder de problemen oplossen. Lost de verhuurder de problemen niet op? Dan kunt u naar de rechter stappen. Meer weten? Lees hier verder.

4. Overlast

Feestjes tot midden in de nacht, stankoverlast of blaffende honden: uiterst vervelend als uw woongenot wordt beperkt door overlast. Verhuurders moeten zorgen voor het huurgenot van huurders. Een verhuurder is daarom ook verantwoordelijk om overlast van medebewoners aan te pakken. Uiteraard is een verhuurder ook verantwoordelijk om u aan te spreken als u overlast veroorzaakt. Het kan zijn dat een probleem lastig is op te lossen, als de huurwoning erg gehorig is bijvoorbeeld. In dat geval kan de geluidsoverlast alleen opgelost worden door de woning aan te passen. Bijvoorbeeld door muren, vloeren of trappen beter te isoleren.

Meld de overlast in ieder geval bij uw verhuurder en vraag of de verhuurder u wil helpen met het oplossen van het probleem. Komt u er samen niet uit? Neem contact met ons op.

5. Huurverhoging en bezwaar maken

Als huurder van een (sociale) huurwoning, woningcorporatie of een andere verhuurder kunt u in sommige gevallen bezwaar maken tegen huurverhoging. Dat bezwaar dient u in bij de verhuurder. Als u het niet eens wordt, dan is het mogelijk om de Huurcommissie in te schakelen. Zelf last van een verhoging? Bekijk de meestgestelde vragen over huurverhoging en bekijk wat u zelf kan doen.

Rechtsbijstand Verzekerd Online

Voorkom verrassingen, verzeker uzelf direct voor rechtsbijstand.

✓ Voorkom onverwachte kosten
✓ Dekking naar keuze, stel zelf samen
✓ Expertise van ruim 500 juristen en advocaten