lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Het recht toegankelijk en betaalbaar maken voor iedereen: dat is wat ARAG al ruim 60 jaar doet. Voor particulieren, bedrijven en instellingen. Marc van Erven is sinds 1 september 1999 CEO van ARAG Nederland SE. Na al die jaren is hij nog altijd gedreven om deze doelstelling waar te maken, samen met ruim 800 professionals in Nederland. Zeker gezien de maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste tijd, is de noodzaak aan onafhankelijke en goede juridische hulp onontbeerlijk. Van Erven: “de klant is kritisch, er is bereidheid om sneller je recht halen en om langer door te gaan, er is meer regeldruk, we zitten in een open economie en de samenleving is gespannen. Dit maakt dat juridische kwesties complex en emotioneel zijn. Wij kiezen ervoor om de klant de beste oplossing te bieden voor het juridische probleem. Dat betekent dat we voortdurend investeren in de kwaliteit van onze mensen en in digitalisering. Je bent altijd bezig met ontwikkeling en groei. Daardoor zijn we ook een aantrekkelijke werkgever.”

ARAG is een internationaal, onafhankelijk familiebedrijf met 19 vestigingen in Europa, Noord-Amerika en Australië. Het bedrijf werd in 1935 opgericht door de Duitse advocaat Hans-Heinrich Faßbender. In 1962 richtte ARAG haar eerste buitenlandse vestiging op in Nederland. Van Erven ziet al 24 jaar hoe het bedrijf groeit en ontwikkelt. “Het is een voorrecht om mee te mogen maken dat we als rechtsbijstandsverzekeraar, een duidelijke positie hebben in het Nederlandse rechtssysteem. Immers, iedereen heeft recht om zijn of haar recht te halen of te verdedigen. En een verzekering voor rechtsbijstand is een betaalbare oplossing. ARAG maakt in Nederland het recht al meer dan 60 jaar toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Een prachtige authentieke missie die wij nog steeds volhouden. Het is mooi om te zien dat ook veel jonge mensen ons hierin waarderen.”, aldus Van Erven.

Al 60 jaar een missie

“Ooit zei iemand tegen mij: als je een missie hebt, dan moet je die ook waarmaken. Als je bij ARAG werkt dan zit het recht toegankelijk maken, bij wijze van spreken, in je DNA. ARAG slaagt daar goed in maar je bent nooit klaar. Nederland is door de COVID-19 crisis sterk veranderd. Bovendien leidt de samenloop van allerlei maatschappelijke dossiers (zoals de toeslagenaffaire, stikstof, de toekomst van de agrarische sector, aardbevingsschade, koopkracht) en steeds grotere inkomensverschillen, tot een voelbare verdeeldheid in de samenleving. De klanten met een rechtsbijstandsverzekering kunnen we dagelijks helpen om hun recht te halen. Er is ook een steeds grotere groep binnen onze samenleving, die zo’n verzekering niet heeft, niet in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand of juridische hulp niet kan betalen. Dat is wel een groep waarvoor we naar oplossingen moeten zoeken, hoe zij wel hun recht op recht kunnen waarmaken.”

“ARAG werkt vooral via de intermediaire distributie. Dat kan een tussenpersoon in het dorp zijn, een andere verzekeraar of bank of een groot landelijk netwerk. Dat is een duidelijke keuze waar we heel trots op zijn en dat blijft ook zo. Er is ook een nieuwe generatie klanten die ervoor kiest zelf de verzekeringen te regelen. Of pas op het moment van een probleem de steun van een jurist nodig heeft. Als professionele partij kun je niet je ogen sluiten voor online verkoop. En om klanten altijd te kunnen helpen, hebben we ARAG On Demand opgezet. Nu nog voor een beperkt aantal rechtsgebieden, kunnen we de klant tegen betaling helpen als er geen of niet juiste verzekering is afgesloten. Met ARAG On Demand boren we een andere kant van de markt aan. We helpen op deze manier ook mensen die al een probleem hebben.”

Specialisten met een sociale verbondenheid

“ARAG is anders dan de rest. Dat is altijd al zo geweest. Het zijn de mensen die ARAG sterk maken. Mensen met een stevige sociale verbondenheid en toewijding aan de klanten. De wil om écht voor de klant het onderste uit de kan te halen. Dat is niet altijd even makkelijk overigens, gezien de toenemende emotie en spanning in de samenleving, die ook tot uiting komt bij klanten. We besteden daar ook veel aandacht aan. Natuurlijk gaat het vaak gaat over een juridisch vraagstuk, maar altijd over hoe we de klant kunnen helpen, zelfs als deze niet verzekerd is. Dat geldt voor mensen in het Service Center of bij de specialisten en advocaten die zich bezighouden met rechtshulp. Naast juristen heeft ARAG ook steeds meer gedreven professionals gericht op marketing, verzekeringstechniek, digitale technologie, datamanagement en de ontwikkeling van nieuwe juridische diensten en concepten. Zo zorgen we dat we onze organisatie aanpassen binnen een veranderende markt.”

“Wat ons anders maakt, is dat we altijd kiezen voor kwaliteit. ARAG hoeft niet de goedkoopste te zijn, maar wel altijd de beste. Ik ben er trots op dat we dat met 858 mensen elke dag waarmaken. En die mensen heb je nodig om één van de betere organisaties in deze markt te zijn. Het is hard knokken, maar met de juiste mensen bereik je het beste resultaat.”

Alert reageren op ontwikkelingen

“We zijn te klein om een bepalende rol te spelen in de samenleving. ARAG is wel een barometer van wat er in onze maatschappij gebeurt. Het is aan ons om alert te reageren op ontwikkelingen. Als het goed gaat in de economie zie je het aantal bouwzaken en verkeerszaken toenemen. Nu de COVID-19 overheidsmaatregelen aflopen, zie je dat bedrijven gaan reorganiseren en neemt het aantal arbeidszaken toe. We zien sterk wat er in onze maatschappij gebeurt en spelen daarop in met initiatieven of producten. Dat doen we onder andere door onze “rechtchecks” waarbij de klant zelf kan bepalen wat zijn juridische positie is”.

Maatschappelijk rol

“ARAG kiest bewust voor de samenwerking met enkele goede initiatieven die ook op een of andere manier dingen in het leven van mensen mogelijk willen maken. Zo werken we samen met de Stichting Hulphond Nederland en zijn we al 12,5 jaar partner van de KNVB-scheidsrechters.”

"Daarin gaat ARAG verder dan alleen een logo op de sportshirts te drukken. We geven fairplay een andere dimensie. Waar ARAG zorgt voor juridisch fairplay in het dagelijks leven, doen de scheidsrechters dat op het veld. Als partner van de KNVB geven we vorm aan fairplay in het professionele voetbal maar zeker ook in het amateurvoetbal. We zijn onder andere nauw betrokken bij de ontwikkeling van de VAR via het ARAG KNVB Replay Center. Door ons partnerschap met de KNVB, zijn bijna 100 amateurclubs Fairplay-gecertificeerd. Daar gaat het om spelregelkennis, respect en fairplay op en rond de velden."

Indrukwekkende zaken

“Jaarlijks behandelen wij ruim 60.000 zaken van allerlei niveau en uit diverse rechtsgebieden, naast de vele vragen die we krijgen in ons Service Center. Regelmatig zitten daar indrukwekkende praktijkvoorbeelden tussen die ook op mijn bureau belanden. Het is duidelijk dat we daarover geen herleidbare verhalen over kunnen vertellen. Ga er maar vanuit dat we met zoveel klanten, op een of andere manier betrokken zijn bij zaken die ook het nieuws halen. Dat kan een massaschade zijn of een ramp zoals de MH17 of een milieuschade op de Rijn. Het gaat er over dat je die zaken goed managet. Dat geldt eigenlijk voor alles, want ook een letselschade van een ondernemer kent een indrukwekkend verhaal. Wat wij heel goed kunnen, is veel zaken van licht naar heel zwaar en complex, goed managen. Met deskundigheid, veel tijd en een goede organisatie. Sommige externe advocaatkantoren, voelen zich soms verheven boven rechtsbijstandsverzekeraars. Er zijn er echter geen die zoveel zaken tegelijk kunnen verwerken tegen dezelfde kwaliteit en klanttevredenheid."

Het droombeeld voor ARAG

"De verzekeringsmarkt is volop in beweging door fusies en overnames, door innovaties en buitenlandse investeerders. Als onafhankelijke nichespeler is het voor ons ontzettend belangrijk dat wij met alle partijen in een goede verhouding blijven. De solvabiliteit van de ARAG Groep is erg sterk en de visie is dat wij in de toekomst verder groeien én dicht bij ons juridische vak blijven. Dat geeft je de rust om voor alle partijen klaar te staan om hun klanten te helpen. Want uiteindelijk draait het bij iedereen om een klant."

"Hoewel wij nu de noodzaak van een rechtsbijstandverzekering heel duidelijk zien, moeten we onze ogen openhouden voor de ontwikkeling dat klanten zich op een andere manier willen verzekeren en op een andere manier hun behoefte aan rechtsbijstand invullen. Dat doen we heel actief en concreet in Nederland maar zeker ook internationaal. We werken graag samen met nieuwe initiatieven op het gebied van verzekeren, dienstverlening of “Legal & Insur tech”. Als een van de grotere spelers moet je daarin ook gewoon laten zien wat je waard bent."

"In alles wat we doen is het van belang dat we de mens en de technologie optimaal laten samenwerken. Dan komt de kwaliteit van je dienstverlening vanzelf. Wij hebben in de afgelopen drie jaar hard gewerkt om onze interne digitale transformatie vorm te geven. Niet altijd even makkelijk maar wel essentieel voor de volgende fase. Nu komen zaken als het toepassen van Artificial Intelligence, RPA-oplossingen en machine learning om de hoek. Het optimaal gebruik maken van data en het sneller bedienen van klanten hoort daar zeker bij."

"Liever vertaal ik dromen in ambities. En die hebben we. We hebben immers de kracht om nog verder te groeien in Nederland. Er is nog veel te doen om klanten nog beter te bedienen, om nog meer juridische diensten aan te bieden (al of niet tegen premie), om te blijven investeren en om een goed rendement te draaien. Uiteindelijk zijn we ook een bedrijf waar het leuk is om bij te werken en waar je samen je ambities kunt waarmaken."

60 jaar ARAG

ARAG is anders dan de rest. Dat is al meer dan 60 jaar zo. Als ik aan ARAG denk, dan zie ik vooral een groep specialisten met een sterke sociale verbondenheid.