lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

5 januari 2023 | Leestijd: 3 minuten

Dit ervaringsverhaal is waargebeurd. Om privacy redenen is gekozen voor een fictieve naam van de cliënt.

Bij ARAG komen de laatste tijd meer zaken binnen over oplichting door zogenaamde energiebemiddelaars. Deze ‘energiecowboys’, die op commissiebasis werken, proberen met smoesjes mensen te overtuigen om over te stappen. Voordat je het weet ben je per ongeluk overgestapt naar een nieuwe, duurdere energieleverancier. En wil je oude leverancier je niet terugnemen als klant. Het overkwam Fieke. Samen met jurist René Noordman ging ze de strijd aan om haar oude goedkopere contract terug te krijgen.

Begin dit jaar werd Fieke telefonisch benaderd door een bemiddelaar in energiecontracten. Ze gaf aan eerst informatie te willen ontvangen per e-mail om zich verder in te lezen. Een paar dagen later kreeg ze ineens bericht van een energiemaatschappij die haar welkom heette als nieuwe klant. Fieke was compleet verrast. Hoe kon dit gebeuren? Ze had immers nergens akkoord voor gegeven.

Tip van René

“Veel persoonsgegevens zijn eenvoudig online te vinden of zijn zelfs te koop. Ga daarom voorzichtig om met het delen van uw persoonlijke informatie. Bijvoorbeeld bij het inschrijven voor een online winactie of bij het delen van openbare informatie op social media. Heeft u een bedrijf? Grote kans dat in het Handelsregister van de KvK persoonlijke informatie van u is terug te vinden.”

Bezwaar maken tegen nieuw energiecontract

Fieke nam direct contact op met de nieuwe energieleverancier om duidelijk te maken dat er sprake was van een ongewenste overstap waar ze absoluut geen akkoord voor had gegeven. De leverancier gaf haar gelijk en vroeg haar oude energieleverancier om de levering te hervatten. Maar deze liet weten dat Fieke niet als klant kon worden teruggenomen. De vermoedelijke reden: de oude leverancier had veel lagere energietarieven dan waarvoor de leverancier op dat moment de energie kon inkopen. Fieke zou de leverancier dus veel geld gaan kosten.

Tip van René

“Maak meteen duidelijk bij de nieuwe leverancier dat u nooit heeft ingestemd met het contract. Een overeenkomst herroepen op grond van de wettelijke bedenktijd lijkt een goede optie, maar dit is niet altijd het geval. Door de overeenkomst te herroepen kunt u namelijk de indruk wekken dat er toestemming was om de overeenkomst te sluiten (en dus uw oude contract op te zeggen).”

Fieke zat met haar handen in het haar. Ze was juist blij met haar oude energiecontract, met lage tarieven en een looptijd tot ver in 2024. En nu zat ze ineens vast aan een nieuw en veel duurder contract. Ze besloot contact op te nemen met ARAG. “We hebben in eerste instantie een aangetekende brief naar haar oude energiemaatschappij gestuurd om bezwaar te maken”, vertelt René. Er kwam geen reactie van haar oude leverancier. “Door niet te reageren op de aangetekende brief hoopte het energiebedrijf dat Fieke het uiteindelijk zou opgeven. Maar dat was een verkeerde gedachte.” zegt René. Samen met Fieke start hij een zaak bij de Geschillencommissie Energie.

Fieke terugnemen als klant

Inzet van de zaak was een bindende uitspraak waardoor de oude leverancier verplicht werd om Fieke terug te nemen als klant op basis van haar oude contract. “Het opzeggen van het oude contract, door in dit geval de nieuwe energieleverancier, was niet rechtsgeldig. Fieke heeft namelijk nooit toestemming gegeven om namens haar op te zeggen”, legt René uit.

Het verloop van de procedure

Toch probeert Fieke’s oude energieleverancier van alles om onder de zaak en het terugnemen van Fieke als klant uit te komen. “Haar oude leverancier liet aan de commissie weten dat er wel een oplossing was geboden en de zaak daarom kon worden gesloten. Hier klopte niks van! Er was niet eens direct contact geweest tussen Fieke en de leverancier. Hier heb ik dan ook bezwaar tegen gemaakt waardoor de zaak alsnog kon worden doorgezet”, vertelt René.

De zaak komt voor de geschillencommissie

Uiteindelijk komt het tot een zitting. Tijdens de zitting maakt René aan de oude leverancier van Fieke duidelijk dat zij het oude contract moeten respecteren. Het contract is niet door Fieke opgezegd. En opzegging door een derde zonder toestemming van Fieke is niet rechtsgeldig.
“De jurist van de leverancier probeerde de situatie nog om te draaien door te zeggen dat er niet was opgezegd. En dat we dat anders maar moesten bewijzen. Gelukkig maakte de voorzitter van de commissie hier direct korte metten mee en beëindigde de zitting. Het was duidelijk dat de oude leverancier niet wilde inzien dat zij fout zat,” aldus René.

De uitspraak

Na enkele weken volgt de uitspraak: “Fieke heeft volledig gelijk gekregen! Haar oude leverancier werd verplicht om haar terug te nemen als klant op basis van haar oude contract. Ook moest haar oude leverancier een schadevergoeding betalen omdat ze bij de nieuwe leverancier meer moest betalen in de afgelopen periode. Fieke was blij met de uitspraak en de hulp van ARAG. Maar het is natuurlijk nog beter als dit soort zaken helemaal niet nodig zijn!”, zegt René.

Tip van René

"In de huidige energiemarkt is overstappen eigenlijk in bijna alle situaties af te raden. Wees daarom extra alert bij telefonische verkoop. Nog beter: maak direct duidelijk dat u geen interesse heeft en hang op. Daarmee voorkomt u ook dat kwaadwillende door het stellen van (onduidelijke) vragen een bandopname in handen krijgen. Voorkomen is beter dan genezen!"

René Noordman - Jurist algemeen verbintenissenrecht

Blog Ongewenste overstap energieleverancier

Mensen helpen te behalen waar ze recht op hebben, is een van de mooiste aspecten van jurist zijn. Met veel plezier zet ik me dagelijks in om het recht toegankelijk te maken voor onze klanten.