lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

In de uitzending van Bureau Onrecht op 5 juni 2025 zagen we het verhaal van Dolly. Al jaren leeft ze met de ziekte van Ménière – een aandoening die haar evenwicht ernstig verstoort. Voor haar is het van levensbelang dat haar bril exact de juiste glazen en prisma's bevat. Maar door fouten van haar opticien, raakte haar gezondheid in een vrije val.

Dolly liet op basis van een oogartsrecept een nieuwe bril aanmeten. Al snel kreeg ze klachten: haar zicht was verstoord, haar balans verslechterde. Ze ging meerdere keren terug, maar werd steeds weggestuurd. Uiteindelijk belandde ze op de spoedeisende hulp met symptomen die leken op een beroerte. De oorzaak bleek schokkend: twee jaar lang droeg ze een bril met verkeerde prisma’s.

Met hulp van haar rechtsbijstandsverzekering diende Dolly een claim in. De opticien bood haar daarop kosteloos nieuwe brillen aan – maar opnieuw bleken de glazen fout. Toen ze opnieuw haar recht probeerde te halen, volgden dreigementen: haar review moest offline, anders zou een advocaat worden ingeschakeld wegens smaad. Ook werd er gedreigd met een winkelverbod. Intussen verergerden haar klachten: ze kon nauwelijks nog tegen licht, en bracht haar dagen door in het donker. Dolly raakte steeds verder geïsoleerd, lichamelijk én emotioneel.

Wat zijn je rechten als een opticien een fout maakt? En hoe ga je om met misleiding of intimidatie in zo’n situatie? Hanneke, onze juridisch expert in Bureau Onrecht, vertelt je er meer over.

Wat zijn je rechten als een opticien een fout maakt?

Volgens Hanneke is deze zaak een typisch voorbeeld van wanprestatie en misleiding:

Als consument mag je verwachten dat een opticien zorgvuldig werkt – zeker als er medische klachten in het spel zijn. Een verkeerde bril is niet zomaar een vergissing, het kan ingrijpende gevolgen hebben. Je hebt dan recht op herstel én schadevergoeding.

Als consument heb je recht op:

  • Een goed product

    Op grond van de wet heb je recht op levering van een deugdelijk product, zeker op basis van een medisch recept.
  • Herstel of vervanging

    Als de bril niet voldoet, heb je recht op herstel of een nieuw, correct exemplaar – zonder extra kosten.
  • Schadevergoeding

    Als je gezondheidsklachten of andere schade ervaart, kun je hiervoor een vergoeding eisen.
  • Geen dwang tot afstand van rechten

    Een ondernemer mag jou nooit onder druk zetten om af te zien van je wettelijke rechten – zeker niet in ruil voor hulp.

Wat kun je doen als je opticien in de fout gaat?

Als je gezondheid wordt geschaad door een fout of verkeerd advies, kun je stappen ondernemen om je recht te halen.

Laat je niet afschepen. Verzamel bewijs, zet je verhaal op papier en vraag juridische hulp.

  • 1. Vraag je medische dossier en alle brilspecificaties op

    Verzamel bewijs zoals recepten, aankoopbewijzen en e-mails.
  • 2. Stel de opticien formeel in gebreke

    Geef schriftelijk aan dat je herstel eist, met een duidelijke termijn.
  • 3. Laat je niet onder druk zetten

    Onderteken niets waarin je afstand doet van je rechten zonder juridisch advies.
  • 4. Schakel je rechtsbijstandsverzekering in:

    Zij kunnen juridische stappen voor je zetten, zoals het eisen van schadevergoeding of bemiddeling.
  • 5. Dien een klacht in:

    Bijvoorbeeld bij de Geschillencommissie Optiek, mits de opticien is aangesloten bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) of geregistreerd bij de Geschillencommissie Optiek.
  • 6. Laat je niet intimideren:

    Dreigen met smaadprocedures of winkelverboden is onrechtmatig als je klacht gegrond is.

Een bril hoort te helpen, geen schade aan te richten

Dolly’s situatie is schrijnend. Wat begon met een verkeerd prisma, groeide uit tot een nachtmerrie. Toch staat ze niet machteloos. Wie slachtoffer wordt van een fout door een opticien, heeft duidelijke rechten.

Heb jij ook klachten over je bril, een foutieve levering of voel je je onrechtvaardig behandeld door een opticien? Onze juristen staan voor je klaar. Of je nu verzekerd bent of niet – we helpen je op weg naar herstel en gerechtigheid.

ARAG jurist Hanneke

Juridisch expert Hanneke

Heb je een juridisch probleem? Wij helpen je graag. Samen komen we tot een passende oplossing. Of je nu wel of niet verzekerd bent bij ons, wij staan voor je klaar.