lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 1½ minuut

Compensatie reizigers

De aanleiding van de regeling die de luchthaven nu treft, is de uitzending van MAX vakantieman van 25 juli 2022. Daarin kondigde MAX Ombudsman aan om een proefprocedure tegen de luchthaven te starten.

De compensatie is er voor reizigers die een vlucht hebben geboekt die tussen 23 april en 11 augustus vanaf Schiphol vertrok, minimaal op de aangewezen tijd door de luchtvaartmaatschappij aanwezig waren en vervolgens toch hun vlucht misten vanwege lange wachtrijen bij de beveiliging. De vervoerrechtjuristen van ARAG zijn blij met deze ontwikkeling. Het hele team werkt keihard aan tientallen zaken van klanten die deze ellende meemaakten. Met enige verbazing volgden zij de laatste ontwikkelingen in deze zaak.

“Het is knap wat Omroep Max hier heeft bereikt. We hadden deze regeling vanuit Schiphol niet zo snel verwacht. In eerste instantie hadden wij verwacht dat Schiphol het op een procedure zou laten aankomen. Het zijn heel veel claims en de hoogte van het bedrag dat Schiphol moet vergoeden, is nog niet bekend. Het gaat hier namelijk niet alleen om de kosten van de tickets, maar ook om gemiste onderdelen van hun reis, zoals het niet doorgaan van een pakketreis, gemiste hotelovernachtingen en vooraf geboekte excursies.”

Bewijs aanleveren en op tijd indienen

Eén ding staat vast: Schiphol heeft toegezegd te compenseren en dit kan niet meer worden teruggedraaid. Wel moeten reizigers zelf een claim indienen voor alle kosten die zij hebben gemaakt. Dat kan via deze link.

De vervoerrechtjuristen van ARAG benadrukken dat het belangrijk is om bewijs aan te leveren van uw aankomsttijd op de luchthaven. Want Schiphol compenseert alleen wanneer er bewijs is dat een reiziger minimaal op de door de luchtvaartmaatschappij aangewezen vertrektijd aanwezig was in de terminal van de luchthaven. “Voeg foto’s, eventuele parkeerbonnen of treinkaartjes toe, waarop uw aankomsttijd staat”, vertellen zij. Daarnaast moeten de passagiers hun schade onderbouwen met bonnetjes en/of bankafschriften.

Dien de claim bij Schiphol in voor 30 september 2022. De luchthaven streeft ernaar om binnen zes weken na de aanmelding uitsluitsel te geven. Zodat de vergoeding daarna binnen twee weken kan worden betaald. De volledige regeling bekijkt u hier. Komt u er zelf niet uit, of heeft u hulp nodig bij het invullen? Neemt u dan contact met ons op.

Hoe zit het met andere luchthavens?

In de media was de laatste maanden vooral veel aandacht voor de chaos op Schiphol. Toch ging het ook op veel andere luchthavens in Europa goed mis. Zoals op Eindhoven Airport. Reizigers die hun vlucht misten vanaf deze luchthaven en ten minste 2,5 uur voor het vertrek in de terminal aanwezig waren, worden ook gecompenseerd voor de gemaakte kosten.

“Onze cliënten die op Schiphol en Eindhoven in de problemen kwamen, zijn hier goed mee geholpen. Ze zijn ontzettend blij met de regeling. Wel hebben wij ook zaken lopen van reizigers die dezelfde problemen ondervonden op andere Europese luchthavens. Voor de luchthavens in België en Duitsland is er nog geen regeling.”

“Wellicht dat deze doorbraak daar nog verandering in brengt. We hebben een aantal dossiers lopen, waarbij het misging in Duitsland en België. Op geschillen met luchthavens is het recht van het land van de luchthaven van toepassing. In het geval van deze dossiers hebben wij contact met onze afdeling Buitenland”, aldus één van de juristen.

Vertraagde- of geannuleerde vlucht

De regeling vanuit Schiphol geldt alleen voor reizigers die hun vlucht hebben gemist, door de lange wachtrijen. Als uw vlucht geannuleerd of vertraagd is, gelden andere regels en hebt u eventueel recht op de standaard compensatie en die kunt u niet claimen bij Schiphol, maar bij de luchtvaartmaatschappij. Hoe dat precies zit en waar u recht op heeft, leest u in dit artikel.

Recht op compensatie

“Wij blijven de zaak op de voet volgen en kijken per dossier of onze klanten met deze regeling voldoende worden gecompenseerd. Nu Schiphol de gedupeerde reizigers compenseert, is het in veel gevallen niet meer nodig om ook de luchtvaartmaatschappij aan te schrijven. We kunnen op dit moment dan ook nog niet zeggen of we de proefprocedure tegen de luchtvaartmaatschappij alsnog doorzetten. Dat hangt er volledig vanaf of de regeling vanuit Schiphol voldoende uitkomst biedt voor onze klanten”, aldus één van de vervoerrechtjuristen.

Juridische hulp nodig?

Heeft u een juridisch probleem? Wij helpen u graag. Samen komen we tot een passende oplossing. Of u wel of niet verzekerd bent bij ons, wij staan voor u klaar.

Meer over buitenland

 tips bij vertraagde of beschadigde bagage

Mijn bagage is vertraagd, wat nu?

Wij hebben zes praktische tips voor u wanneer uw bagage is kwijtgeraakt of is beschadigd.

 
vlucht gemist geannuleerd vertraagd

Vlucht geannuleerd of vertraagd?

Heeft u recht op compensatie? In dit artikel legt jurist Laura Stam uit wat u in zo’n situatie het beste kunt doen.

 
ellende vakantieverblijf vakantie

Red mijn vakantie: 7x ellende

Bekijk hier met welke vragen over vakantieverblijf ellende vakantiegangers dit vakantieseizoen contact met ons opnamen.