lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

Voor wie niet elke zomer naar dezelfde plek reist, blijft het spannend hoe het vakantieverblijf uitpakt. Soms valt het helaas flink tegen — bijvoorbeeld als de vakantiewoning letterlijk uit elkaar valt. Is jouw vakantie anders verlopen dan gehoopt? Onze juristen staan klaar om je te helpen. We hebben hier alvast een aantal veel gestelde vragen op een rij gezet over problemen met vakantieverblijven en accommodaties:

Kan ik een vervangend vakantieverblijf eisen als het niet lijkt op wat ik geboekt heb?

Voldoet jouw accommodatie totaal niet aan de overeenkomst? Dan moet je ter plaatse een klacht indienen bij de verhuurder. Let op dat je hier bewijs van krijgt, door bijvoorbeeld een kopie van een ingevuld klachtenformulier te vragen. Het is dan vervolgens aan de verhuurder om met een oplossing te komen. Dit gaat in de praktijk vaak mis. Het verschilt per geval of een alternatief vakantieverblijf noodzakelijk en mogelijk is.

Moet ik hiervoor bijbetalen?

Bijbetalen is alleen aan de orde als een alternatieve accommodatie beter is dan de oorspronkelijke accommodatie en ook dan is er discussie mogelijk over de vraag of het redelijk is om kosten in rekening te brengen voor een verbetering waar jij als vakantieganger niet om hebt gevraagd.

Wat als het vervangende vakantieverblijf weer niet voldoet?

Als de verhuurder een vakantieverblijf aanbiedt dat niet voldoet, dan kun je deze weigeren. Als pas na het accepteren van een vervangende accommodatie blijkt dat deze niet voldoet, dan moet je opnieuw een klacht indienen.

Heb ik het recht om direct mijn geld terug te vragen?

Het volledig terugkrijgen van de huursom is alleen mogelijk als de huurovereenkomst kan worden ontbonden. Daarvoor moet er sprake zijn van verzuim, en in de meeste gevallen is een ingebrekestelling nodig. Soms gelden er uitzonderingen. Kom je er samen met de verhuurder niet uit en heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan gerust contact met ons op – we helpen je graag verder.

Moet ik annuleringskosten betalen wanneer er onduidelijkheid is over de annuleringstermijn?

Een voorbeeld van een vraag die onze juristen ontvingen:

Ik heb mijn accommodatieboeking geannuleerd op (bijvoorbeeld) 3 juli, want er stond annuleren voor 3 juli 00:00. Nu blijkt dat hier 00:00 tussen 2 en 3 juli mee bedoeld werd, waardoor ik te laat geannuleerd heb. Ik moet nu annuleringskosten betalen. Dient deze onduidelijkheid voor mijn rekening te komen?

Een dag begint om 0:00 uur, dus als er geannuleerd moet worden voor 3 juli om 0:00 uur, dan is het laatste tijdstip om te annuleren 2 juli om 23:59 uur. Er is dan ook geen sprake van onduidelijkheid. ‘Annuleren voor 3 juli’ is feitelijk hetzelfde als ‘Annuleren voor 3 juli om 0:00 uur’. In beide gevallen is een annulering op 2 juli wel tijdig en een annulering op 3 juli niet.

Ik heb mijn reis geboekt via een reisorganisatie. Kan ik daar aankloppen als mijn vakantieverblijf niet naar wens is?

Als een accommodatie via een reisorganisatie is geboekt, dan is deze reisorganisatie slechts bemiddelaar/tussenpersoon. Dit houdt in dat de reisorganisatie bemiddelt in de totstandkoming van een overeenkomst tussen de huurder en de verhuurder. De tussenpersoon staat in beginsel buiten de huurovereenkomst en heeft daarom geen verplichtingen aan de huurder over de huurovereenkomst. Wel is het vaak zo dat de communicatie tussen huurder en verhuurder via de tussenpersoon verloopt. De reisorganisatie moet ervoor zorgen dat die communicatie tijdig en correct verloopt. Meestal bestaat er tussen de bemiddelaar en de huurder een bemiddelingsovereenkomst met algemene boekingsvoorwaarden, waarin de verplichtingen van de tussenpersoon zijn vastgelegd.

Ik heb kamers in een hotel geboekt via Booking.com. Bij aankomst was mijn geboekte kamer niet beschikbaar. Ik kreeg geen gelijkwaardige kamer of een kamer in een ander hotel aangeboden. Wat zijn mijn rechten?

Bij boekingen via Booking.com is er net als bij vraag drie sprake van een overeenkomst met de verhuurder. De algemene voorwaarden van de verhuurder zijn hierop van toepassing. Daarbij geldt ook het recht van het land waarin het hotel zich bevindt. Het kan verstandig zijn om toch contact op te nemen met Booking.com, omdat Booking.com in sommige gevallen meedenkt met het vinden van een vervangende accommodatie en assisteert bij het verhalen van schade op de verhuurder.

Ik heb een accommodatie geboekt via Booking.com of Airbnb. De verhuurder geeft ineens aan dat de accommodatie niet meer beschikbaar is. Wat kan ik nu het beste doen?

In dit geval is het aan de verhuurder om met een oplossing te komen. Booking.com of Airbnb zijn de bemiddelaar tussen jou en de accommodatie. Je moet dus een klacht indienen bij de verhuurder van het vakantieverblijf. Net als bij vraag vier, kan het verstandig zijn om toch contact op te nemen met Booking.com of Airbnb. In sommige gevallen denkt Booking.com mee om een vervangende accommodatie voor jou te vinden.

De eigenaar van het vakantieverblijf zegt dat ik schade heb veroorzaakt, maar dat heb ik niet gedaan. Nu krijg ik mijn borg niet terug en moet ik de schade ook nog eens vergoeden. Wat kan ik doen?

Merk je bij aankomst dat er schade is aan je vakantieverblijf? Dan is het verstandig om dit meteen vast te leggen (bijvoorbeeld door foto's te maken) en te melden bij de verhuurder. Zo verklein je de kans dat de verhuurder de borg inhoudt en/of schade gaat claimen. Het is ook verstandig om voor vertrek enkele foto’s te maken van hoe de accommodatie is achtergelaten. De bewijslast en het bewijsrisico met betrekking tot eventuele schade rusten op de verhuurder, dus verweer voeren is eenvoudig. Zeker als de verhuurder aan het begin en het einde van de huurperiode geen opname heeft gemaakt. Onze juristen kunnen helpen om een claim van de verhuurder te betwisten en ingehouden borg terug te vorderen.

Ik heb voor 12 personen kamers in een hotel geboekt via Booking.com. Bij aankomst bleek er maar voor acht personen geboekt te zijn. Is het redelijk dat ik moet bijbetalen?

Als er aantoonbaar voor twaalf personen is geboekt en betaald en als dit blijkt uit de boekingsbevestiging, dan is er een fout gemaakt door de verhuurder. Bijbetalen is niet aan de orde. Het terugvorderen van de bijbetaling ligt dan voor de hand. Dit is anders als uit de stukken blijkt dat er feitelijk is geboekt en/of betaald voor acht personen. In dat geval kan bijbetalen wel redelijk zijn. Dat er is geboekt via een tussenpersoon is alleen relevant als deze een fout heeft gemaakt in het boekingsproces. In dat geval kun je de meerkosten mogelijk op de tussenpersoon verhalen.

Juridische hulp nodig?

Heb je een juridisch probleem? Wij helpen je graag. Samen komen we tot een passende oplossing. Of je nu wel of niet verzekerd bent bij ons, wij staan voor je klaar.

Meer over buitenland

Autoschade

Aanrijding in het buitenland

Heeft u een ongeluk of een aanrijding in het buitenland gehad? De regels in het buitenland kunnen anders zijn dan in Nederland.

 tips bij vertraagde of beschadigde bagage

Mijn bagage is vertraagd, wat nu?

Wij hebben zes praktische tips voor u wanneer uw bagage is kwijtgeraakt of is beschadigd.

 
vlucht gemist geannuleerd vertraagd

Vlucht geannuleerd of vertraagd?

Heeft u recht op compensatie? In dit artikel legt jurist Laura Stam uit wat u in zo’n situatie het beste kunt doen.