De coronacrisis heeft de wereld veranderd. Ineens zijn op vakantie gaan en reizen niet meer zo vanzelfsprekend. U heeft bijvoorbeeld vragen over uw camping die gesloten is of over uw tickets voor een gecancelde vlucht. We willen ervoor zorgen dat iedereen een gelijke kans krijgt. Juist nu. We helpen u graag verder met onze gratis hulpbronnen. U vindt ze op deze pagina.

Met elkaar komen we eruit.

Meest gestelde vragen over vakantie en reizen

Top 3 vragen over vakantie en reizen

Ik krijg nu een voucher van mijn reisorganisatie waar ik een pakketreis heb geboekt. Moet ik die accepteren?

Veel ANVR-reisorganisaties annuleren nu hun pakketreizen. Normaal gesproken hebben reizigers dan recht op teruggave van hun geld. Vanwege de uitzonderlijke situatie is de ‘coronavoucher’ in het leven geroepen. Deze is twaalf maanden geldig. Hiermee kunt u het komende jaar een nieuwe reis boeken. Vanaf zes maanden nadat u de voucher heeft ontvangen, kunt u eventueel alsnog uw geld terugvorderen, in plaats van de voucher te gebruiken. Het voordeel van deze voucher is dat deze gedekt is door SGR. Als de reisorganisatie in de tussentijd failliet gaat, bent u uw geld niet kwijt en kunt u bij SGR aankloppen. Twaalf maanden na uitgifte van de voucher verloopt deze garantie.

U bent als reiziger niet verplicht om een voucher te accepteren als de reisorganisatie de reis annuleert. U kunt er ook voor kiezen om uw geld terug te vragen. Het risico daarvan is alleen dat er na het annuleren van de reis geen overeenkomst meer bestaat. Als de reisorganisatie dan failliet gaat omdat te veel mensen hun geld terug willen, staat SGR in dat geval niet meer garant voor die reizigers en komt de vordering op de grote stapel terecht.

Ik wil de reis zelf annuleren of ik heb de reis al zelf geannuleerd, maar ik ben het niet eens met de annuleringskosten. Voor wie zijn de annuleringskosten als de reiziger zelf annuleert?

Heeft u nog niet geannuleerd en is het nog niet zeker of de reis wordt geannuleerd, dan kunt u even afwachten en kijken of de reisorganisatie niet zelf annuleert. Bij code rood mag de reis niet doorgaan en annuleren reisorganisaties zelf. Maar bij code oranje kan de vervoerder gewoon nog zijn werk uitvoeren en lijken de kosten voor de reiziger zelf te zijn. In dat geval komt het voor uw risico. Op het moment dat u de reis annuleert gelden de annuleringsvoorwaarden. Vaak zitten aan een annulering annuleringskosten verbonden. Kijk hiervoor goed in de voorwaarden van de reis. Ga hierover zo nodig in overleg met de maatschappij en kijk of u samen tot een oplossing kunt komen.

In het gebied waar ik naartoe ga is code geel van kracht. De reis kan dus doorgaan en de reisorganisatie gaat de reis niet zo maar cancelen. Ik wil mijn reis annuleren, ik vind het te risicovol. Wat zijn hierin de mogelijkheden?

Als code geel van kracht is en reisorganisatie stelt dat reis kan worden uitgevoerd, mag u in principe niet kosteloos annuleren. Durft u niet te gaan en wilt u toch annuleren? Kijk dan of u de annuleringskosten via uw eigen verzekering kunt terugkrijgen. Als door de coronacrisis een wezenlijk deel van uw reis niet kan doorgaan, kunt u overigens wel bepleiten dat u kosteloos mag annuleren – bijvoorbeeld als u een cultuurreis maakt en alle musea dicht zijn.

 

Andere vragen over vakantie

Mijn vlucht gaat niet door. De luchtvaartmaatschappij biedt in plaats van geld terug een voucher aan. Er is alleen geen garantiefonds voor deze voucher. Wat moet ik doen?

Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, dan heeft u als passagier recht op uw geld terug voor uw ticket. Of u heeft recht op een alternatieve vlucht. Dit geldt voor een vlucht die vertrekt vanuit de Europese Unie (EU). En voor een vlucht die aankomt in een land van de EU, uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij die is gevestigd in de EU. Geldt dit niet voor uw vlucht? Kijk dan voor informatie over annuleren in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen.

Veel luchtvaartmaatschappijen verstrekken nu een ‘coronavoucher’. U kunt dan op een later moment in het jaar alsnog het vliegtuig pakken. Dit kan tot maximaal twaalf maanden nadat u de voucher heeft gekregen. Gebruikt u de voucher niet? Dan kunt u nog steeds uw geld terugvragen. Dit geldt voor vluchten die door een Nederlandse luchtvaartmaatschappij worden uitgevoerd.

U hoeft de voucher niet te accepteren. U kunt namelijk ook direct uw geld terugvragen. De voucher heeft vaak wat haken en ogen. Wat als de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld failliet gaat? Dan krijgt u uw geld niet terug van een garantiefonds als SGR, zoals wel bij pakketreizen gebeurt.

Heeft u de (losse) vlucht geboekt via een boekingskantoor? Dan hebben de luchtvaartmaatschappijen het recht om de terugbetaling of de uitgifte van een voucher via het boekingskantoor te laten verlopen.

Probeer een oplossing te vinden met de luchtvaartmaatschappij en/of het boekingskantoor. Uiteindelijk heeft u recht op uw geld terug. Maar u kunt het bedrijf ook de tijd geven om u terug te betalen, omdat het nu even niet mogelijk is. Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met de organisatie achter uw reis- of annuleringsverzekering. Misschien kan die iets voor u betekenen. Houd er wel rekening mee dat niet vanuit alle verzekeringen een vergoeding komt in deze situatie.

De ANWB en de Consumentenbond hebben een brief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gestuurd voor betere voorwaarden voor reizigers van wie de vluchten geannuleerd zijn in de coronacrisis. We houden u hiervan op de hoogte.

Mijn reis is geannuleerd, wie vergoedt nu de gemaakte kosten?

Uw annulerings- of reisverzekering vergoedt deze kosten meestal niet. U kunt uw geld terugvragen bij de organisatie waar u de boeking heeft gedaan. Andere kosten die u maakte voor de reis (bijvoorbeeld visumkosten) krijgt u vanwege overmacht niet terug.

Veel ANVR-reisorganisaties annuleren nu hun (pakket)reizen. Normaal gesproken heeft u dan recht op teruggave van uw geld. We hebben nu alleen te maken met een uitzonderlijke situatie. Daarom is de ‘coronavoucher’ in het leven geroepen. Hiermee kunt u het komende jaar een nieuwe reis boeken. Het voordeel van deze voucher is dat deze twaalf maanden gedekt is door de SGR (bij pakketreizen). Als de reisorganisatie in de tussentijd failliet gaat, bent u als reiziger in die periode uw geld niet kwijt en kunt u bij SGR aankloppen. Twaalf maanden na uitgifte van de voucher verloopt deze garantie.

Veel faciliteiten op de camping zijn gesloten. Kan ik mijn geld terugvragen?

U komt als gezin vaak op de camping vanwege de faciliteiten. Bijvoorbeeld voor het mooie zwembad of de fijne douches in het sanitairgebouw. Nu die gesloten zijn, is het redelijk te noemen dat u een deel van uw geld terugkrijgt.

Bent u een ouder echtpaar dat graag met de camper reist en vooral buiten de camping wandelt en fietst? Dan maakt u waarschijnlijk veel minder gebruik van de faciliteiten. Het geld terugvragen is dan minder redelijk.

Neem contact op met de campingeigenaar om uw situatie te bespreken. Met elkaar komt u er dan vast uit.

Ik heb een vaste staplaats op een camping, maar die is gesloten. Heb ik recht op terugbetaling van een deel van mijn stageld?

U betaalt stageld voor het hele jaar. Nu de camping gesloten is, kunt u niet het hele jaar terecht op de camping. U kunt u een deel van het bedrag van het stageld terugvragen.

Mijn geboekte kampeerplek is op een gesloten camping. Moet ik genoegen nemen met een voucher of omboeking?

Als de campingeigenaar zijn camping sluit, dan krijgt u nu vaak een voucher of een mogelijkheid om uw vakantie om te boeken. Veel vakantieparken zijn aangesloten bij HISWA-Recron. Daar is (anders dan bij ANVR-reizen) geen garantiefonds voor. Een voucher is dus niets waard als het park of de camping failliet gaat. U staat dan met lege handen. De Consumentenbond bespreekt dit nu met de branche.

Ik heb een seizoenplaats gehuurd. Ik zou in mei/juni mijn caravan op de camping plaatsen. De camping is gesloten. Heb ik recht op mijn geld terug?

De coronamaatregelen voor campings gelden tot 1 juli. Is de camping voor een langere tijd dicht? Dan heeft u recht om een deel van uw geld terug te krijgen omdat u uw kampeerplek niet kon gebruiken.

Ik heb een camper gehuurd in Nederland. Ik kan tot 1 juli alleen nergens heen. Kan ik annuleren?

Ja, u kunt annuleren. U moet alleen soms wel annuleringskosten betalen. Kijk voor meer informatie in de algemene voorwaarden. Heeft u een annuleringsverzekering? Dan betaalt die meestal alleen uit bij een annulering vanwege persoonlijke omstandigheden of uw gezondheid. Bespreek de opties voor het annuleren met de verhuurder. Samen komt u misschien tot een oplossing. U kunt bijvoorbeeld een voucher aannemen.

Ik moet mijn (kampeer)vakantie nu volledig betalen, terwijl het niet zeker is of deze doorgaat. Moet ik geld overmaken?

Voor vakanties waarover nog onduidelijkheid bestaat, geldt dat de overeenkomst tussen u en de reisaanbieder gewoon nog staat en uitgevoerd zal worden. Vanaf 1 juli zijn campings weer open, inclusief de sanitairgebouwen.

Als u nog een gedeelte van uw reissom moet betalen, is het goed om in overleg te gaan met uw reisorganisatie of camping voor een handige oplossing. Als er nu nog onduidelijkheid bestaat over de vraag of de reis of kampeerplek doorgaat, is het niet altijd verstandig om zelf uw vakantie te annuleren. Dit kan namelijk niet altijd kosteloos. Zolang het nog niet helemaal duidelijk is of de pakketreis wel of niet doorgaat, is het advies dus eigenlijk gewoon om te overleggen met uw reisorganisatie.

Voor wie zijn de annuleringskosten als ik zelf mijn pakketreis annuleer?

Wacht even af of de reisorganisatie niet zelf annuleert. Bij code rood mag de reis niet doorgaan en annuleren reisorganisaties zelf. Maar bij code oranje kan vervoerder gewoon nog uitvoeren en lijken de kosten voor de reiziger zelf.

Ik heb het virus opgelopen en kan daardoor niet op reis. Heb ik iets aan mijn annuleringsverzekering?

Ja, als u kunt aantonen (bijvoorbeeld met een doktersverklaring) dat u besmet bent met het coronavirus, dan kunt u een beroep doen op uw annuleringsverzekering. Daarbij is het wel belangrijk dat u annuleert, omdat u ziek bent. Als de reis al geannuleerd is door andere redenen, dan kunt u geen beroep doen op uw annuleringsverzekering.

Ik wil een reis omboeken naar een latere periode dit jaar. Dit is alleen veel duurder. Kan dat?

De Consumentenbond verwacht van reisorganisaties dat ze flexibel zijn in de regeling rond de ‘coronavouchers’. Dat betekent dat het redelijk is dat u - met uw voucher - min of meer hetzelfde betaalt voor uw reis op een later moment in het jaar. Wij kunnen u helpen om te onderhandelen met de reisorganisatie. U kunt ook een vakantie bij een andere reisorganisatie boeken. Daar heeft u alleen geen voucher voor.

Vouchercheck

Is uw vakantie geannuleerd of bent u in afwachting of uw reis doorgaat? Doe de vouchercheck voor een gratis advies op maat over uw vakantie. U heeft direct inzicht in uw persoonlijke situatie en weet welke vervolgstappen u kunt nemen.

Heeft u een andere vraag over voertuigschade over verkeersovertredingen?

ARAG nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van onze juridische hulpbronnen? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

Voorbeeldbrief

Gratis voorbeeldbrief

Annuleren reis vanwege corona

  • Download deze voorbeeldbrief.
  • Pas hem aan naar uw wens.
  • Verstuur de brief.
Podcast over vakantie

Podcast over vakantie

Geld terugkrijgen voor vakantie: kan dat?

In deze podcast onder leiding van journalist en NOS-verslaggever Matthijs Holtrop, gaat scheidsrechter en ondernemer in de reisbranche Serdar Gözübüyük het gesprek aan met ARAG-juristen Niels Brand en Laura Stam over het actuele thema "vakantie in coronatijd". Veel reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen bieden nu een coronavoucher. Moet u die accepteren? En kunt u niet beter uw geld terugvragen? In een boeiend gesprek krijgt u antwoord op deze en nog vele andere vragen.

Ondervindt u problemen bij het afspelen van onderstaande player en maakt u gebruik van Internet Explorer of Microsoft Edge? Probeer dan deze pagina te openen met een andere browser, zoals Google Chrome of Mozilla Firefox.

Blogs over vakantie en reizen

Blogs over reizen

Vakantie geannuleerd door coronavirus: en nu?

Jurist Algemeen Verbintenissen- en Vervoersrecht Laura Stam

Vanwege het coronavirus worden pakketreizen, vluchten en vakantiewoningen nu massaal geannuleerd. Wat zijn uw rechten?

Webinars over vakantie

Webinars over vakantie

Corona en uw geboekte vakantie of uitje

In dit webinar beantwoordt Laura Stam, ervaren jurist algemeen verbintenissenrecht & vervoersrecht bij ARAG, al uw vragen over uw (geplande) vakantie en uitstapjes. Laura gaat in op vragen over het annuleren van pakketvakanties en individueel geboekte vakanties en vluchten. Ze vertelt ook of u nu wel of niet de restsom voor uw vakantie moet betalen en hoe het zit met afgelaste evenementen.

Wij hebben ernaar gestreefd deze FAQ over de (mogelijke) gevolgen van het coronavirus zo goed mogelijk gecontroleerd te hebben op inhoud en actualiteit. ARAG kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, die direct of indirect het gevolg is van eventuele onjuistheden die in deze FAQ staan of als er problemen ontstaan door het (onjuist) gebruik van deze FAQ.