lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Kies de oplossing die bij je past

Heb je een problemen over de aankoop of reparatie van jouw auto? Of heb je een geschil over het leasecontract? Dan kun je een keuze maken uit de volgende aantrekkelijk geprijsde oplossingen.

Even sparren

Even sparren

Kort overleg met een jurist

30 minuten telefonisch contact met een jurist
Overleg over jouw juridische positie
Uitleg over wet en regelgeving

 

€ 79,- incl. BTW

Uitbreiding naar screening en hulp op uurtarief mogelijk.

Aanvragen
Screening

Screening

Weten wat jouw mogelijkheden zijn

Telefonisch gesprek
Beoordeling van juridische positie, overeenkomst of brief
Samen strategie bepalen
Plan van aanpak op maat

 

€ 369,- incl. BTW

Uitbreiden naar behandeling tegen aantrekkelijk uurtarief mogelijk.

Aanvragen
Ons uurtarief

Ons uurtarief

Onze juristen komen op voor jouw recht

Deskundige specialisten met jarenlange ervaring
Eerlijk over kansen en kosten
Altijd direct contact met jouw jurist
Onderhandelen als het kan, procederen als het moet

€ 159,- incl. BTW

Betaling d.m.v. voorschot en maandelijkse specificatie.

Aanvragen

Meer weten over onze oplossingen?

Ik beantwoord graag je vraag over onze producten of dienstverlening. Stel jouw vraag via ons contactformulier en wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

 
Stel je vraag
Juridische hulp on demand bij motorrijtuigen

Veelgestelde vragen

Ik heb net een auto gekocht, maar hij vertoont gebreken. Wat kan ik doen?

Verzamel bewijs
Het is verstandig om alles (schriftelijk) vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de gesprekken met de verkoper, de advertentie, de offerte, de overeenkomst, algemene voorwaarden, bankafschriften en eventuele toezeggingen.

Controleer of er nog afgesproken garantie op de auto zit
Als dit het geval is, dan kun je contact opnemen met de verkoper. Je kunt dan proberen om samen tot een oplossing te komen. Misschien is de verkoper het met jou eens dat dit gebrek op dat moment niet mocht ontstaan.

Als je er niet uitkomt met de verkoper, dan is het de vraag of je dit gebrek had mogen verwachten. Daarvoor kijken we naar de verwachtingen die je mocht hebben op basis van de gesloten overeenkomst. Alle omstandigheden zijn dan van belang.

Koop je een oude auto met veel kilometers op de teller? Of koop je een (zo goed als) nieuwe auto met weinig (tot geen) gereden kilometers? Heb je garantie op de auto afgenomen? Heeft de verkoper gezegd dat een specifiek onderdeel niet aan vervanging toe was (en is dit onderdeel kort na aankoop toch aan vervanging toe)? Dit, en veel andere factoren, zijn van belang.

Bewijs
Je moet aantonen dat het gebrek niet door jou ontstaan is. Het gebrek moest al aanwezig zijn tijdens de aankoop en heeft zich onlangs pas geopenbaard. Is het gebrek binnen 1 jaar na aflevering van de auto ontstaan? Dan geeft de wet consumenten een steuntje in de goede richting. Er wordt namelijk vermoed dat een gebrek al aanwezig was ten tijde van de koop, wanneer het gebrek zich binnen 1 jaar na aankoop openbaart. Hierop zijn weluitzonderingen mogelijk. En dit zegt ook nog niet of je dit gebrek had mogen verwachten op basis van de overeenkomst.

Let op: je moet het gebrek zo spoedig mogelijk na constatering van het gebrek melden bij de verkopende partij. Bij een consumentenkoop is een melding binnen 2 maanden in ieder geval tijdig.

Heb je vragen over de wettelijke garantie voor auto's of wil je meer weten over je rechten als consument? Vul dan ons contactformulier in of vraag direct één van onze pakketten aan en we helpen je graag verder.

Stel de verkoper in gebreke
Als je er samen niet uitkomt, dan kun je de verkoper een brief sturen waarin je verzoekt om de gebreken alsnog te herstellen. Volgens de wet moet dit herstel binnen een redelijke termijn gebeuren. Wat een redelijke termijn is, hangt af van de omstandigheden. Over het algemeen is het redelijk om een hersteltermijn van vier weken aan te bieden.

De brief die je stuurt, heet in juridische termen een ‘ingebrekestelling’. ARAG kan je helpen met het opstellen van deze brief. Het is belangrijk dat deze brief juist wordt opgesteld. Als dit namelijk niet op de goede manier gedaan wordt, zijn de gevolgen groot. Zo is het mogelijk dat je bijvoorbeeld ten onrechte later de auto door een ander laat herstellen en daardoor de herstelkosten niet op de verkoper kunt verhalen.

Schakel een jurist in
Als de gebreken nog steeds niet zijn hersteld, is het verstandig om juridische hulp in te schakelen. Vul ons contactformulier in of vraag direct één van onze pakketten aan en we helpen je graag verder.

Wat is BOVAG Garantie?

Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen een garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen. Zij zijn dit echter niet verplicht. Deze garantie is dus een aanvulling op wat er in de wet al bepaald is.

BOVAG Garantie dekt gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of die niet zichtbaar waren bij aankoop. Onder een gebrek wordt verstaan dat een onderdeel stuk is, of door slijtage niet meer aan de norm voldoet die de fabrikant aan het onderdeel heeft gesteld. Banden, ruiten en accessoires worden niet gedekt door BOVAG Garantie. Reguliere onderhoudsbeurten evenmin.

Heb je een probleem met een BOVAG-garage of wil je meer weten over je BOVAG garantie? Vul dan ons contactformulier in of vraag direct één van onze pakketten aan en we helpen je graag verder.

Ik heb een auto gekocht, maar de kilometerstand klopt niet. Wat nu?

Het is strafbaar om de kilometerstand van een auto terug te draaien. Over het algemeen kan gesteld worden dat je het aankoopbedrag van de auto terug kunt krijgen, wanneer je een auto gekocht hebt waarvan de kilometerstand teruggedraaid is. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer er maar een kleine afwijking in de kilometerstand zit. Of als je de auto al gedurende een langere periode hebt gebruikt, waardoor je een gebruiksvergoeding aan de verkoper moet betalen.

In de praktijk komt het erop neer dat je dus een lager bedrag dan het aankoopbedrag van de verkoper zult terugkrijgen. Let op: je moet wel aantonen dat de kilometerstand van de auto niet klopt. Meestal zal een verkoper ontkennen dat er geknoeid is met de kilometerstand. Vaak helpt een brief van ARAG om de verkoper toch in te laten gaan op je vordering.

Heb je een auto gekocht met een onjuiste kilometerstand? Vul dan ons contactformulier in of vraag direct één van onze pakketten aan en we helpen je graag verder.