lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina
De ARAG-site maakt gebruik van cookies. Lees meer informatie over cookies.

Er zijn veel situaties waar u lichamelijke of geestelijke schade aan kunt overhouden. Heeft u een ongeluk gehad? Bijvoorbeeld in het verkeer of op het werk? Of is er iets misgegaan bij een operatie, waar u nog last van heeft? Of bent u door iemand mishandeld? Als het de schuld is van een ander, dan kunt u een schadevergoeding eisen. Dit is wat u moet doen:

  • Stel de schuldige aansprakelijk

    Wilt u een schadevergoeding krijgen van de persoon die schuldig is aan deze schade? Dan moet u die persoon een brief sturen, waarin staat dat hij of zij aansprakelijk is voor de schade. Zo’n brief gaat meestal naar de verzekeraar van de persoon die u aansprakelijk stelt voor de schade. Het kan lang duren voordat u hoort of de verzekeraar het met u eens is.
  • Bepaal wat de schade is

    De gevolgen van een ongeluk kunnen ernstig zijn. U heeft misschien niet alleen directe schade, maar ook schade waar u later last van krijgt. Of u maakt kosten die het gevolg zijn van de schade. Voor welke soorten schade kunt u een vergoeding krijgen? Op de site van de Letselschaderaad vindt u richtlijnen voor de verschillende soorten schade.
  • Verzamel bewijs

    Heeft u lichamelijke of geestelijke schade? U moet zo goed mogelijk bewijzen hoeveel de schade u kost. Bewaar alle nota’s en andere bewijzen, zoals gescheurde kleding. Schrijf voor uzelf op welke schade u precies heeft, en welke kosten u daardoor maakt. Belooft de persoon die aansprakelijk is iets? Of zegt hij dat u gelijk heeft? Vraag dan altijd of hij dat opschrijft in een brief of mail. Vraag op tijd advies aan een arts. Niet alleen voor uw eigen gezondheid, maar ook als bewijs van uw klachten.

Wie betaalt de kosten?

U hoeft niet eerst alles zelf te betalen. Het is niet de bedoeling dat u in financiële problemen komt hierdoor. Is het duidelijk dat de persoon die u aansprakelijk stelt, ook echt aansprakelijk is? Of in ieder geval voor een deel? Dan moet hij of zij alvast een deel van de kosten aan u betalen. Het hoeft dan nog niet bekend te zijn hoeveel de schade in totaal is.

Hoe lang duurt een letselschadezaak?

Dat hangt van verschillende dingen af. Twee voorbeelden:

  • Kunnen er meer partijen schuldig zijn? Dan kan een zaak lang duren. Om te voorkomen dat zaken te lang duren, is er een Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). Lees deze gedragscode goed door, zodat u de andere partijen hierop kunt wijzen. Voor medicijnen is er een Gedragscode Openheid medische incidenten (GOMA).
    Deze codes gelden voor alle partijen die zich hebben ingeschreven in het GBL-register. ARAG staat hier ook in
  • Duurt uw herstel lang? Dan duurt het ook langer voordat uw zaak klaar is. Want uw zaak is pas klaar als u geen klachten meer heeft. Of als uw klachten niet meer veranderen, en u weet wat de totale schade is, ook voor de toekomst

ARAG heeft voor elke letselzaak een specialist

Heeft u lichamelijke of geestelijke schade door de schuld van iemand anders? Dan is het belangrijk dat u hulp krijg van een ervaren juridisch specialist. Omdat elke schade weer anders is, werken er bij ARAG verschillende letselschadespecialisten. Wij hebben juristen met specialismes voor verkeersongelukken, bedrijfsongevallen, medische fouten en mishandeling.

Wij staan op voor gerechtigheid

ARAG, juridisch probleemoplossers. Voor iedereen.

lachende vrouw met advocaat voor rechtbank

Iedereen kan zijn recht halen. Met een rechtsbijstandverzekering van ARAG of onze partners. Lees hier hoe wij u helpen.