Melding verbergen

De ARAG-site maakt gebruik van cookies. Lees meer informatie over cookies.

Overboeking, annulering of vertraging van een vlucht

U staat klaar om naar uw droombestemming af te reizen en krijgt te horen dat er een overboeking is. Wat nu?

Het gebeurt helaas maar al te vaak: een luchtvaartmaatschappij laat u zitten. Het is niet prettig om een overboeking, annulering of vertraging van een vlucht mee te maken. Gelukkig heeft u als vliegtuigpassagier bepaalde rechten als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan hun verplichtingen houden. Zo zijn zij verplicht u op het moment van vertraging, annulering of overboeking een brochure te geven waarin uw rechten duidelijk beschreven zijn. Dat gebeurt lang niet altijd.

Wat zijn de plichten van de maatschappij?

  • Verzorging, zoals maaltijden en eventueel een hotelovernachting.
  • Het aanbieden van een alternatieve vlucht bij de eerstvolgende mogelijkheidg
  • Compensatie in de vorm van een financiële vergoeding.

Uw financiële vergoeding

De normvergoedingen die passagiers van maatschappijen kunnen krijgen, zijn:

  • Vluchten t/m 1500 km: € 250,-.
  • Vluchten binnen EU meer dan 1500 km: € 400,-.
  • Vluchten buiten EU tussen 1500 en 3500 km: € 400,-.
  • Vluchten buiten EU vanaf 3500 km bij meer dan drie uur maar minder dan vier uur vertraging: € 300,-.
  • Vluchten buiten EU vanaf 3500 km bij meer dan vier uur vertraging: € 600,-.

Uw rechten bij verschillende gebeurtenissen

Bij overboeking kunt u aanspraak maken op (een van) de drie genoemde vergoedingen of diensten (verzorging, alternatieve vlucht en/of compensatie). Kiest u voor de alternatieve vlucht dan kan dat wel invloed hebben op de hoogte van de compensatie.

Ook bij annulering kunt u aanspraak maken op (een van) de drie bovenstaande vergoedingen of diensten (verzorging, alternatieve vlucht en/of compensatie). Wel is het zo dat u in sommige gevallen geen recht heeft op financiële vergoeding:

  • Als u tijdig op de hoogte bent gebracht van de annulering.
  • Als er sprake is van overmacht. Dat moet de luchtvaartmaatschappij bewijzen. Een technisch mankement levert bijvoorbeeld niet automatisch overmacht op.

Tot slot kunt u bij vertraging conform de jongste ontwikkelingen in de rechtspraak aanspraak maken op een compensatie indien u uw eindbestemming drie uur na de oorspronkelijk geplande aankomsttijd bereikt, tenzij de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de vertraging is veroorzaakt door overmacht. Ook kunt u in sommige gevallen aanspraak maken op verzorging.

Claim indienen via Flight Claim

Om het voor reizigers eenvoudiger te maken om, bij vertraging, te bepalen of zij recht hebben op compensatie en hoe hoog dat bedrag is, introduceert ARAG Flight Claim. ARAG houdt dagelijks alle vluchtgegevens bij en kan zo exact berekenen hoe hoog het eventuele compensatiebedrag wordt. De prijs van het ticket heeft overigens niets te maken met het compensatiebedrag, dat kan oplopen tot 600 euro per persoon, plus eventuele additionele kosten zoals maaltijden en overnachtingen.

Bent u verzekerd bij ARAG en valt uw claim onder de dekking van uw polis? Dan kan ARAG voor u proberen een vergoeding voor de vluchtvertraging aan te vragen.ARAG kan voor u proberen een vergoeding voor de vluchtvertraging aan te vragen. Wilt u gebruik maken van deze service? Maak dan een terugbelafspraak en vermeld dat het om een vluchtvertraging gaat. Twijfelt u of u verzekerd bent voor deze service, vul dan ook het terugbelverzoek in. Eén van onze specialisten belt u dezelfde dag terug.

Waarom ARAG

  • Direct contact met een jurist
  • Snel inzicht in uw situatie
  • Gratis oriënterend gesprek
  • Meer dan 200 producten beschikbaar
  • Persoonlijk en begrijpelijk