lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

Het is een jaarlijkse verrassing hoe het vakantieverblijf bevalt, voor wie niet elke zomer naar dezelfde bestemming gaat. Soms gaat het helaas goed mis. Wanneer een vakantiewoning van ellende uit elkaar valt bijvoorbeeld. Onze juristen staan graag voor u klaar als uw vakantie niet is verlopen zoals gehoopt. Wij zetten vast op een rijtje met welke vragen over vakantieverblijf- en accommodatie-ellende vakantiegangers dit vakantieseizoen contact met ons opnamen:

Kan ik een vervangend vakantieverblijf eisen als het niet lijkt op hetgeen dat ik geboekt heb?

Wanneer u aankomt in uw accommodatie en deze blijkt in geen velden of wegen te voldoen aan de overeenkomst, dan moet u ter plaatse uw klacht indienen bij de verhuurder. Let op dat u dit aantoonbaar doet, door bijvoorbeeld een kopie van een ingevuld klachtenformulier te vragen. Het is dan vervolgens aan de verhuurder om met een oplossing te komen. Dit gaat in de praktijk vaak mis. Het verschilt van geval tot geval of een alternatief vakantieverblijf noodzakelijk en mogelijk is.

Moet ik hiervoor bijbetalen?

Bijbetalen is alleen aan de orde als een alternatieve accommodatie beter is dan de oorspronkelijke accommodatie en ook dan is er discussie mogelijk over de vraag of het redelijk is om kosten in rekening te brengen voor een verbetering waar de vakantieganger niet om heeft gevraagd. Juist omdat de alternatieve accommodatie noodzakelijk is, omdat het oorspronkelijke vakantieverblijf niet voldeed.

Wat als het vervangende vakantieverblijf weer niet voldoet?

Als de verhuurder een vakantieverblijf aanbiedt die niet voldoet, dan kunt u deze weigeren. Als pas na het accepteren van een vervangende accommodatie blijkt dat deze niet voldoet, dan moet u opnieuw een klacht indienen en begint het verhaal opnieuw.

Heb ik het recht om direct mijn geld terug te vragen?

De volledige huursom terugvorderen is pas een mogelijkheid als de overeenkomst kan worden ontbonden. Dit is alleen mogelijk als er sprake is van verzuim. In het algemeen is hiervoor een ingebrekestelling vereist. In sommige gevallen zijn er uitzonderingen. Komt u er niet uit met de verhuurder, neem dan contact met ons op. We helpen u graag.

Moet ik annuleringskosten betalen wanneer er onduidelijkheid is over de annuleringstermijn?

Een voorbeeld van een vraag die onze juristen ontvingen:

Ik heb mijn accommodatieboeking geannuleerd op (bijvoorbeeld) 3 juli, want er stond annuleren voor 3 juli 00:00. Nu blijkt dat hier 00:00 tussen 2 en 3 juli mee bedoeld werd, waardoor ik te laat geannuleerd heb. Ik moet nu annuleringskosten betalen. Dient deze onduidelijkheid voor mijn rekening te komen?

Een dag begint om 0:00 uur, dus als er geannuleerd moet worden voor 3 juli om 0:00 uur, dan is het laatste tijdstip om te annuleren 2 juli om 23:59 uur. Er is dan ook geen sprake van onduidelijkheid. ‘Annuleren voor 3 juli’ is feitelijk hetzelfde als ‘Annuleren voor 3 juli om 0:00 uur’. In beide gevallen is een annulering op 2 juli wel tijdig en een annulering op 3 juli niet.

Ik heb mijn reis geboekt via een reisorganisatie. Kan ik daar aankloppen als mijn vakantieverblijf niet naar wens is?

Als een accommodatie via een reisorganisatie is geboekt, dan is deze reisorganisatie slechts bemiddelaar/tussenpersoon. Dit houdt in dat de reisorganisatie bemiddelt in de totstandkoming van een overeenkomst tussen de huurder en de verhuurder. De tussenpersoon staat in beginsel buiten de huurovereenkomst en heeft daarom geen verplichtingen jegens de huurder met betrekking tot de uitvoering van de huurovereenkomst. Wel is het vaak zo dat de communicatie tussen huurder en verhuurder via de tussenpersoon verloopt. De reisorganisatie heeft daarom de verplichting om te zorgen dat de communicatie tijdig en correct wordt doorgestuurd. Doorgaans bestaat er tussen de bemiddelaar en de huurder een bemiddelingsovereenkomst met algemene boekingsvoorwaarden, waarin de verplichtingen van de tussenpersoon zijn vastgelegd.

Ik heb kamers in een hotel geboekt via Booking.com. Bij aankomst was mijn geboekte kamer niet beschikbaar. Ik kreeg geen gelijkwaardige kamer of een kamer in een ander hotel aangeboden. Wat zijn mijn rechten?

Bij boekingen via Booking.com is er net als bij vraag drie sprake van een overeenkomst met de verhuurder. De algemene voorwaarden van de verhuurder zijn hierop van toepassing. Daarbij is ook het recht van het land van toepassing, waarin het hotel zich bevindt. Het kan verstandig zijn om toch contact op te nemen met Booking.com, omdat Booking.com in sommige gevallen meedenkt met het vinden van een vervangende accommodatie en assisteert bij het verhalen van schade op de verhuurder, al stelt dit in de praktijk vaak weinig voor.

Ik heb een accommodatie geboekt via Booking.com of Airbnb. De verhuurder geeft ineens aan dat de accommodatie niet meer beschikbaar is. Wat kan ik nu het beste doen?

In dit geval is het aan de verhuurder om met een oplossing te komen. Booking.com of Airbnb zijn de bemiddelaar tussen u en de accommodatie. U dient dus een klacht in te dienen bij de verhuurder van het vakantieverblijf. Net als bij vraag vier, kan het verstandig zijn om toch contact op te nemen met Booking.com of Airbnb. In sommige gevallen denkt Booking.com mee om een vervangende accommodatie voor u te vinden.

De eigenaar van het vakantieverblijf zegt dat ik schade heb veroorzaakt, maar dat heb ik niet gedaan. Nu krijg ik mijn borg niet terug en moet ik de schade ook nog eens vergoeden. Wat kan ik doen?

Bij aankomst is het verstandig om eventuele al aanwezige schade te documenteren en te melden bij de verhuurder. Zo verkleint u de kans dat de verhuurder de borg inhoudt en/of schade gaat claimen. Het is ook verstandig om voor vertrek enkele foto’s te maken van hoe de accommodatie is achtergelaten. De bewijslast en het bewijsrisico met betrekking tot eventuele schade rusten op de verhuurder, dus verweer voeren is eenvoudig. Zeker als de verhuurder aan het begin en het einde van de huurperiode geen opname heeft gemaakt. De claim gemotiveerd betwisten en de ingehouden borg terugvorderen ligt daarom voor de hand.

Ik heb voor 12 personen kamers in een hotel geboekt via Booking.com. Bij aankomst bleek er maar voor acht personen geboekt te zijn. Is het redelijk dat ik moet bijbetalen?

Als er aantoonbaar voor twaalf personen is geboekt en betaald en als dit blijkt uit de boekingsbevestiging, dan is er een fout gemaakt door de verhuurder. Bijbetalen is niet aan de orde. Het terugvorderen van de bijbetaling ligt dan voor de hand. Dit is anders als uit de stukken blijkt dat er feitelijk is geboekt en/of betaald voor acht personen. In dat geval kan bijbetalen wel redelijk zijn. Dat er is geboekt via een tussenpersoon is alleen relevant als deze een fout heeft gemaakt in het boekingsproces. In dat geval kunnen de meerkosten mogelijk op de tussenpersoon worden verhaald.

Juridische hulp nodig?

Heeft u een juridisch probleem? Wij helpen u graag. Samen komen we tot een passende oplossing. Of u wel of niet verzekerd bent bij ons, wij staan voor u klaar.

Meer over buitenland

Autoschade

Aanrijding in het buitenland

Heeft u een ongeluk of een aanrijding in het buitenland gehad? De regels in het buitenland kunnen anders zijn dan in Nederland.

 tips bij vertraagde of beschadigde bagage

Mijn bagage is vertraagd, wat nu?

Wij hebben zes praktische tips voor u wanneer uw bagage is kwijtgeraakt of is beschadigd.

 
vlucht gemist geannuleerd vertraagd

Vlucht geannuleerd of vertraagd?

Heeft u recht op compensatie? In dit artikel legt jurist Laura Stam uit wat u in zo’n situatie het beste kunt doen.