Leestijd: 3½ minuut | Update: 15-08-2022

De meestgestelde vragen

De vakantieperiode is aangebroken. Het einde van de problemen op Schiphol is nog lang niet in zicht. Vluchten vertrekken vertraagd of worden geannuleerd. Ook lopen de wachtrijen nog altijd dusdanig op dat passagiers hun vlucht missen. Onze juristen ontvangen veel vragen over deze onzekere chaos. Omdat het hier gaat om een ongekende situatie die zich blijft ontwikkelen, zijn er juridisch gezien nog veel onzekerheden. Om u toch zo goed mogelijk te informeren, beantwoorden onze vervoerrechtjuristen hieronder de meest gestelde vragen op basis van de actuele informatie.

Mijn vlucht is geannuleerd vanwege de extreme drukte op de luchthaven. Wat nu?

De luchtvaartmaatschappij moet hulp bieden wanneer uw vlucht is geannuleerd. Dat doet de maatschappij door u twee opties te bieden: een alternatieve vlucht naar uw eindbestemming aanbieden of uw vliegticket terugbetalen. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om de passagier een keuze te bieden. Het maakt bij een annulering niet uit wat de reden is.

Uit de rechtspraak blijkt dat de luchtvaartmaatschappij de betrokken passagiers een alternatief concreet reisplan moet aanbieden. Dit onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar de eindbestemming bij de eerste gelegenheid. Deze verplichting kan zo ver gaan dat luchtvaartmaatschappijen ook vervangende vluchten van andere maatschappijen moeten aanbieden wanneer zij zelf geen alternatief kunnen realiseren. Volgens de rechtspraak is het niet acceptabel dat een alternatieve vlucht wordt aangeboden die bijvoorbeeld pas een aantal dagen later vertrekt. Zeker niet als blijkt dat de passagier zelf wel een eerder (en redelijk) alternatief kan regelen.

Mijn vlucht is vertraagd vanwege de extreme drukte op de luchthaven. Wat nu?

Komt u minimaal drie uur later aan op uw eindbestemming of wordt uw vlucht kort voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u recht op een compensatie, tenzij er sprake is van buitengewone omstandigheden (overmacht). Deze compensatie is afhankelijk van de vluchtafstand en van de duur van de vertraging of het moment van annuleren. De hoogte van deze vergoeding ligt tussen de € 250,00 en € 600,00.

Als de vlucht een dag later gaat, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de (redelijke) kosten voor eten, drinken en accommodatie te vergoeden. Dit geldt voor de periode tussen de oorspronkelijke vlucht en de alternatieve vlucht en voor het vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie. Dit recht bestaat niet als u de keuze tussen terugbetaling en omboeking heeft gekregen, daarbij gekozen heeft voor terugbetaling en vervolgens zelf een alternatief boekt.

Heb ik ook recht op compensatie in geval van overmacht?

Als er sprake is van overmacht vervalt het recht op de (standaard)compensatie. Denk hierbij aan storm, terrorisme, maar ook onaangekondigde stakingen. Echter, u behoudt altijd recht op terugbetaling/omboeking en op verzorging (zoals eten/drinken of een slaapplaats). Op dit moment gaat ARAG ervan uit dat in de situatie op Schiphol geen sprake is van overmacht.

Ik heb zelf een alternatieve vlucht geboekt, die duurder is dan de oorspronkelijke vlucht. Heb ik recht op compensatie?

U heeft altijd het recht om te worden omgeboekt. De luchtvaartmaatschappij moet u daarbij een redelijk alternatief bieden voor de geannuleerde vlucht. Is dit alternatief onredelijk, of wordt er geen alternatief geboden? Dan kunt u zelf een alternatieve vlucht boeken en de extra gemaakte kosten verhalen op de luchtvaartmaatschappij.

Hoe zit het met kosten die ik gemaakt heb voor een hotelovernachting of huurauto?

Als de alternatieve vlucht bijvoorbeeld 24 uur later vertrekt en hierdoor (gevolg)schade ontstaat, zoals een gemiste hotelovernachting, een gemiste excursie of een dag minder gebruikmaken van een huurauto, dan kunt u de kosten hiervoor verhalen op de luchtvaartmaatschappij.

Let wel; gemiste vrije dagen zijn niet verhaalbaar. Dit geldt ook voor een misgelopen deal in geval van een zakenreis. Gederfd reisgenot is ook niet op de luchtvaartmaatschappij te verhalen.

Ik heb mijn vlucht gemist door de extreme drukte op de luchthaven, het vliegtuig is vertrokken zonder mij. Wat zijn mijn opties?

Het is lastig om de luchtvaartmaatschappij hierop aan te spreken, omdat het primair de verantwoordelijkheid van de passagier is om op tijd bij de gate te zijn. Toch heeft u nu de mogelijkheid om compensatie voor uw gemiste vlucht aan te vragen. Schiphol en Eindhoven Airport hebben namelijk aangekondigd om de schade als gevolg van gemiste vluchten te vergoeden. De compensatie is er voor reizigers die een vlucht hebben geboekt die tussen 23 april en 11 augustus vanaf Schiphol of Eindhoven Airport vertrok, minimaal op de aangewezen tijd door de luchtvaartmaatschappij aanwezig waren en vervolgens toch hun vlucht misten vanwege lange wachtrijen bij de beveiliging. De vervoerrechtjuristen van ARAG zijn blij met deze ontwikkeling. Het hele team werkt keihard aan tientallen zaken van klanten die deze ellende meemaakten. Met enige verbazing volgden zij de laatste ontwikkelingen in deze zaak.

Vooralsnog is deze regeling alleen van toepassing op passagiers die vertrokken vanaf luchthaven Schiphol of Eindhoven Airport. Wij blijven de zaak op de voet volgen en kijken per dossier of onze klanten met deze regeling voldoende worden gecompenseerd. Eerder gaven onze vervoerrechtjuristen aan op een andere manier te proberen om de gemaakte kosten voor onze cliënten te verhalen. Nu Schiphol en Eindhoven Airport de gedupeerde reizigers compenseren, is het in veel gevallen niet meer nodig om ook de luchtvaartmaatschappij aan te schrijven. "Dat hangt er volledig vanaf of de regeling vanuit Schiphol voldoende uitkomst biedt voor onze klanten”, aldus één van de vervoerrechtjuristen.

Mijn bagage is niet,- vertraagd,- of beschadigd aangekomen. Waar kan ik terecht?

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor uw bagage. Dat geldt vanaf het moment dat u uw bagage afgeeft bij de balie. Als uw koffer permanent verloren is geraakt, heeft u recht op vergoeding van de waarde van de koffer. Hierbij geldt wel een maximumbedrag.

Wilt u meer weten over problemen met uw bagage? Lees dan deze 6 tips.

Kan ik mijn luchtvaartmaatschappij dwingen mijn vlucht om te boeken naar een andere luchthaven vanwege de situatie op Schiphol?

Nee, dat kan niet. Het is begrijpelijk dat u zich zorgen maakt over uw vlucht. Echter, het staat op voorhand niet vast dat u problemen met uw vlucht zult ondervinden. Zolang niet vaststaat dat er een probleem is met uw vlucht, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om u om te boeken.

Mijn vlucht is omgeboekt en vertrekt van/landt op een andere luchthaven. Kan ik de extra reiskosten verhalen op de luchtvaartmaatschappij?

Bij een wijziging van luchthaven voor de terugvlucht moet de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat u uiteindelijk op de oorspronkelijke luchthaven terechtkomt. Gebeurt dit niet en moet u dit zelf regelen, dan kunt u de extra gemaakte reiskosten verhalen op de luchtvaartmaatschappij. ARAG gaat ervan uit dat dezelfde regeling geldt bij een wijziging van luchthaven voor de vertrekkende vlucht.

Juridische hulp nodig?

Heeft u een juridisch probleem? Wij helpen u graag. Samen komen we tot een passende oplossing. Of u wel of niet verzekerd bent bij ons, wij staan voor u klaar.

Meer over buitenland

 tips bij vertraagde of beschadigde bagage

Mijn bagage is vertraagd, wat nu?

Wij hebben zes praktische tips voor u wanneer uw bagage is kwijtgeraakt of is beschadigd.

 
vlucht gemist geannuleerd vertraagd

Vlucht geannuleerd of vertraagd?

Heeft u recht op compensatie? In dit artikel legt jurist Laura Stam uit wat u in zo’n situatie het beste kunt doen.

 
ongeval buitenland

Ongeval in het buitenland

Wij adviseren om bij een ongeval in het buitenland, altijd direct naar het ziekenhuis ter plaatse te gaan voor controle.