
Vakantie geannuleerd door coronavirus; en nu?
Leestijd: 3 minuten
Veel mensen hebben voor de komende periode een vakantie geboekt. Vanwege het coronavirus worden pakketreizen, vluchten en vakantiewoningen nu massaal geannuleerd. Wat zijn in dat geval uw rechten? Kunt u uw geld terugvragen? Of is er een andere oplossing?
Pakketreis geannuleerd
Als de reisorganisatie uw pakketreis annuleert vanwege het coronavirus, dan kunt u uw geld terugvragen. Veel reisorganisaties die zijn aangesloten bij ANVR en SGR geven u nu een voucher ter waarde van uw aanbetaling of de volledig betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig. De reisorganisatie kan daarmee een faillissement voorkomen doordat zij niet direct een grote groep reizigers hoeft terug te betalen.
Voucher ontvangen pakketreis
U bent niet verplicht om de voucher te accepteren. U houdt namelijk het recht op uw geld terug. Het kan alleen wel verstandig zijn, omdat de voucher twaalf maanden gedekt is door SGR. Gaat de reisorganisatie in de tussentijd failliet? Dan staat SGR garant voor het bedrag dat u heeft betaald voor uw reis. Ook als u de voucher inmiddels hebt gebruikt voor een nieuwe vakantie. Zowel ACM als het Ministerie van Economische Zaken staan achter het voorstel van de voucher.
Voor de voucher is nu bedacht dat u pas vanaf zes maanden na ontvangst van de voucher uw geld terug kunt vragen. De vraag is hoe een rechter hierover denkt. Als u na die zes maanden besluit om geen gebruik te maken van de voucher, heeft de reisorganisatie de plicht om u de betaalde reissom terug te betalen.
Accepteert u de voucher niet? Dan staat de SGR niet garant als de reisorganisatie failliet gaat. De overeenkomst tussen u en de reisorganisatie bestaat immers niet meer nadat de voucher zijn geldigheid verloren heeft.
U moet zelf de afweging maken. Misschien kunt u de komende periode niet op vakantie? Dan heeft u niet zoveel aan de voucher. Bespreek in dat geval met uw reisorganisatie hoe u de situatie samen oplost. ANVR-reisorganisaties hebben namelijk aangegeven dat zij soepel met de regeling zullen omgaan.
Zelf pakketreis annuleren
Is het reisadvies van de overheid ‘code rood’ voor uw vakantiebestemming? Dan kunt u uw pakketreis kosteloos annuleren. Ook in dat geval zult u waarschijnlijk een voucher ontvangen. Is de code oranje? Dan heeft u een goede reden om te annuleren, maar mag de reisorganisatie de vakantie wel laten doorgaan. Bespreek dus eerst samen of u uw reis kosteloos kunt annuleren of niet. Dit voorkomt dat u verrast wordt door annuleringskosten.
Wilt u zelf niet meer op reis? Bijvoorbeeld omdat u niet op vakantie durft vanwege de huidige situatie op uw bestemming? Dan kunt u uw reis niet kosteloos annuleren. Kijk altijd goed naar de voorwaarden die gelden voor uw boeking.
Losse boekingen: vlucht en hotel
Heeft u een losse boeking gedaan? U heeft bijvoorbeeld een vakantiewoning of hotel los geregeld. Kijk dan altijd goed naar de algemene voorwaarden. Deze verschillen per boeking. In de uitzonderlijke situatie rond het coronavirus kunt u het best overleggen met het verhuurbedrijf of het hotel. Misschien kunt u uw boeking verzetten?
Kijkt u ook goed of het verhuurbedrijf de overeenkomst nog wel kan nakomen door de huidige maatregelen van de overheid. Dit verschilt per boeking. Als u een vakantiewoning voor een grote groep hebt geboekt, kan het verhuurbedrijf op dit moment geen veilige vakantiewoning bieden. Wellicht dat het verhuurbedrijf u ook een voucher aanbiedt.
Soms heeft u ook uw vlucht apart geregeld. Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, dan heeft u als passagier recht op uw geld terug voor uw ticket. Of u gaat mee met een alternatieve vlucht. Dit geldt voor een vlucht die vertrekt vanuit de Europese Unie. En voor een vlucht die aankomt in een land van de EU, uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij die is gevestigd in de EU. Ook luchtvaartmaatschappijen verstrekken nu vouchers. Als dat een goede oplossing voor u is, kunt u de voucher natuurlijk accepteren.
Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u ook altijd contact opnemen met de organisatie achter uw reis- of annuleringsverzekering. Wellicht dat die iets voor u kan betekenen. Houdt u er wel rekening mee dat niet vanuit alle verzekeringen in deze situatie een vergoeding komt.
Toekomst onzeker
Het is nog onzeker hoe de huidige situatie zich gaat ontwikkelen. Als er nieuwe informatie bekend is, informeren wij u daar natuurlijk over. Het is een bijzondere tijd en daarom is het altijd goed om met de andere partij te kijken naar een redelijke oplossing. Blijf dus vooral in gesprek met elkaar!
Geïntegreerde social media plug-ins
Om artikelen gemakkelijk te delen met anderen plaatst ARAG social plug-ins van Facebook, Twitter en LinkedIn. Om informatie te delen op social media wordt er een korte, rechtstreekse verbinding gemaakt met de server van dat social media kanaal. Dit is om de inhoud van de plug-in zichtbaar te maken. Hierbij wordt uw IP-adres bekend gemaakt bij de aanbieder van het sociale netwerk. Er wordt een cookie op uw computer geplaatst. Hiermee kan de aanbieder een zogeheten surfprofiel opstellen. U kunt in de instellingen van uw internetbrowser instellen of u cookies accepteert of niet.
Twee kliks voor meer privacy
Wij willen uw privacy beschermen. Wilt u een artikel delen op social media? Dan moet u zelf duidelijk toestemming geven hiervoor met deze twee-staps-verificatie methode.
Zo werkt het
Alleen wanneer u een social media netwerk selecteert met de schuifknop, kan er verbinding gemaakt worden het sociale netwerk. Daarna moet u nog een keer klikken. Deze tweede klik maakt verbinding met het sociale netwerk waar u een artikel wilt delen. Bij Facebook gaat dit rechtstreeks, bij Twitter en LinkedIn kunt u het bericht nog bewerken in een pop-up scherm. De toestemming die u geeft voor het verbinden met uw IP-adres geldt altijd alleen voor de pagina die u wilt delen.