Melding verbergen

De ARAG-site maakt gebruik van cookies. Lees meer informatie over cookies.

Technologie als drijfveer voor betere klantervaring

Geschreven door Innovatieblogger Richard Faas op 22-09-2017 | (0) reactie

We zien een maatschappelijke tendens dat burgers hun rechten steeds meer willen opeisen. Mensen zijn eerder geneigd om een claim bij de tegenpartij neer te leggen. Volgens het Verbond van Verzekeraars komt dit door individualisering, in combinatie met de groeiende tegenstellingen en de afbrokkeling van solidariteit en tolerantie. Hoe de juridisering van de maatschappij zich verder gaat ontwikkelen weet niemand, maar dat technologie hierbij een belangrijke rol gaat spelen is overduidelijk.

ARAG_technologie helpt klant

Conservatieve sectoren

De juridische sector wordt gezien als traditioneel en conservatief. Een sector die niet open staat voor verandering. Datzelfde werd gezegd over bijvoorbeeld de muziekindustrie en de gezondheidszorg. Maar eerlijk is eerlijk, in die sectoren is digitaal de nieuwe norm of is men hard bezig om digitale veranderingen te realiseren. Al gaat dat natuurlijk niet zonder horten of stoten. Digitale transformatie is voor iedere sector een uitdaging. Zo ook voor de onze. Bij ARAG onderzoeken we of de inzet van technologie kan leiden tot een betere dienstverlening en toegang tot het recht. Ik denk van wel, dus wij pakken deze uitdaging aan.

Mens centraal - niet technologie

Het belangrijkste element binnen de digitalisering van de zorg is niet zozeer de technologie, maar het feit dat de person ‘formely known as patient’ steeds vaker centraal komt te staan. Want, zeg nu zelf, wie kan het best vertellen en monitoren hoe zijn gezondheid zich ontwikkelt? Dit past ook bij het idee wat de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving nastreeft. Zij pleitte al in 2010 voor een omslag waarbij de burger veel meer verantwoordelijkheid neemt voor z’n eigen gezondheid. En zie nu. Zelfmanagement is een trend en steeds meer mensen monitoren zichzelf met digitale toepassingen. Burgers verzamelen hun eigen data en analyseren dit, met of zonder de behandelend arts, om uiteindelijk ziekten te voorkomen.

Technologie ook interessant voor juridische sector

De juridische wereld is - net als de gezondheidszorg - best ingewikkeld. Zeker als je zelf geen juridische kennis of achtergrond hebt. Maar door technologie en de beschikbaarheid van data wordt juridische kennis wel steeds toegankelijker. Ik verwacht dan ook een soortgelijke verschuiving te gaan zien als in de zorg. De klant wordt door technologische hulpmiddelen in staat gesteld zijn conflict zelf te managen. De dialoog tussen jurist en klant zal veranderen.

Juridische uitkomst voorspellen

Geautomatiseerd de uitkomst van een claim voorspellen? Ja, het wordt mogelijk. Er zijn inmiddels verschillende vooruitstrevende initiatieven op dit vlak. Neem Elexirr. Dit is een legal tech start-up opgericht door een groep studenten van de Cambridge University. Zij kunnen met een zekerheid van 71% voorspellen wat de uitslag zal worden van een claim. Dit noemen zij case outcome prediction. Volgens de studenten zal dit percentage naar 80% - 90% groeien naarmate de technologie zich verder ontwikkelt. In de toekomst wordt op basis van de analyse ook gezocht naar de beste jurist of advocaat om de klant te vertegenwoordigen.

Klant in de 'driving seat'

Door technologie komt de klant steeds meer in de ‘driving seat’ te zitten. Een enorm spannende ontwikkeling, waar wij als ARAG graag een bijdrage aan leveren. Met mijn team zetten we ons iedere dag in om technologie zinvol in te zetten om met onze klanten de dialoog te voeren en samen naar de beste oplossingen te zoeken.

Op termijn kunnen we op basis van alle inzichten misschien zelfs wel conflicten voorkomen of in ieder geval voorspellen en via whatsapp naar u versturen:

Beste klant, gaat u even rustig zitten. Wij verwachten dat u binnenkort spijt krijgt van uw online aankoop. Wees gerust. U heeft recht op 14 dagen bedenktijd!

Deel dit artikel:

Uw reactie

Bedankt voor uw reactie.

Reacties worden binnen 2 werkdagen door ARAG goedgekeurd, voordat ze onder het bericht verschijnen. U ontvangt hiervan bericht per email.

 
 
 

Innovatieblogger Richard Faas

Mijn naam is Richard Faas. Binnen ARAG ben ik verantwoordelijk voor innovatie. Heeft u een goed idee om juridische dienstverlening te verbeteren? Dan kom ik graag in contact.

Tags

Archief

8,2

Verzekerde particulieren waarderen onze zaak behandeling met een 8,2;

>5000

Afgelopen maand ruim 5000 mensen geholpen met hun conflict;

>450

Bij ARAG staan altijd meer dan 450 juristen voor u klaar;