Leestijd: 2 minuten

Wat is spoofing?

Bij spoofing doet iemand zich voor als een ander om u op een listige manier geld afhandig te maken. Bij ARAG zien we veel zaken waarbij oplichters een ander telefoonnummer gebruiken, bijvoorbeeld het nummer van een grote Nederlandse bank. De oplichters bellen of sms'en u dan zogenaamd namens een fraudehelpdesk van uw eigen bank. Vervolgens sporen ze u aan om de controle over uw computer te geven, of uw geld ‘veilig te stellen’ op een door hen opgegeven bankrekening.

De oplichters gaan zeer gewiekst en overtuigend te werk. Veel mensen geloven dat ze spreken met iemand van de bank en maken hun geld over op het opgegeven rekeningnummer. Helaas bent u uw geld direct daarna kwijt.

Maar bestaat er toch nog een manier om uw geld terug te krijgen?

Compensatie in geval van spoofing

In eerste instantie zijn de oplichters uiteraard aansprakelijk. In de praktijk zien we helaas dat zij vaak onvindbaar zijn, en valt er dus op hen niets te verhalen. In 2020 is er daarom gesproken met de Minister van Financiën en diverse banken over compensatie in geval van spoofing.

ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank (SNS), hebben zich bereid verklaard coulance te verlenen. Vanaf 1 januari 2020 vergoeden deze banken in veel gevallen de schade. Maar wat nu als u een andere bank heeft, zoals Bung of Triodos? Dat is helaas nog niet helemaal duidelijk. De politiek is hiermee bezig. Onze hoop is dat andere banken de coulanceregeling zullen volgen.

Voorwaarden compensatie

Om compensatie te krijgen van uw bank zijn er wel enkele voorwaarden:

  • Er is aantoonbaar en overtuigend misbruik gemaakt van de naam of telefoonnummer van uw bank
  • U moet aangifte doen bij de politie. Daarna moet u uw bank een kopie van het proces-verbaal van de aangifte verstrekken

NB: als er sprake is van grove nalatigheid van u als klant, dan vindt er geen compensatie plaats. Wanneer dit precies het geval is, is nog niet duidelijk. De banken gaan nog uitwerken wanneer er sprake is van grove nalatigheid bij spoofing. Hiervoor gaan ze met consumentenorganisaties in overleg

Bij twijfel, niet doen!

Een gewaarschuwd mens telt voor twee; trap niet in deze praktijken. Een bank vraagt u nooit telefonisch of per sms om geld over te boeken. Ook niet om uw inloggegevens. Klik dus nooit zomaar op een link in een e-mail of sms. Kijk altijd goed of het bericht echt van uw bank is. Als u ook maar enigszins twijfelt, werk dan niet mee en neem contact op met uw eigen bank.

Mocht u toch slachtoffer zijn van spoofing, dan is het belangrijk om aangifte te doen. Maak ook een melding bij uw bank en via fraudehelpdesk.nl.

Slachtoffer van spoofing? Wij helpen u graag

Bent u onverhoopt slachtoffer geworden van spoofing? Wij helpen u graag bij het bekijken van de mogelijkheden om uw schade te verhalen.

Esther Brouwer - van Vliet - jurist algemeen verbintenissenrecht

Jurist_algemeen_verbintenissenrecht_ARAG

Ik behandel zaken binnen het personen/familierecht en onderwijsrecht. Maar u kunt mij ook op andere terreinen treffen. Deze afwisseling past bij mij. In elke zaak streef ik het beste resultaat na.

Heeft u juridische hulp nodig?

Wilt u meer weten over uw rechten? Of heeft u juridische hulp nodig? Onze juridisch probleemoplossers helpen u graag.

Meer over aankoop

Schade door gebrekkig product

Schade door een gebrekkig product

Heeft u een product gekocht wat niet goed werkt en heeft u daardoor schade? Dan is de producent misschien aansprakelijk.

kind aankopen creditcard

Mijn kind heeft mijn creditcard gebruikt

Wat zijn uw rechten als uw minderjarige kind zonder uw toestemming aankopen doet? En hoe kunt u dit voorkomen?

 

Wettelijke bedenktijd bij koop op afstand

Bij online aankopen geldt een wettelijke bedenktijd. Lees hier wanneer deze in gaat en of er uitzonderingen zijn.