lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

Opgelicht via internet, het komt vaak voor. Online iets kopen is makkelijk, snel en vooral praktisch. Ten minste: in de meeste gevallen. Al jaren neemt het aantal online aankopen toe. Met een vervelend bijkomend verschijnsel: internetoplichting. Bent u slachtoffer van internetoplichting? Volg dan onderstaande stappen.

Een gewaarschuwd mens telt uiteraard voor twee. Toch is het tegenwoordig niet meer zo eenvoudig om een oplichter, die actief is op het internet, te ontmaskeren. Oplichters doen er namelijk alles aan om de online consument te slim af te zijn. Dat doen zij onder andere door actief te zijn op tweedehands websites, zoals Vinted en Marktplaats.

Opgelicht op internet: tweedehandswebsite

Jaarlijks struinen miljoenen Nederlanders Marktplaats af. Op zoek naar tweedehandspareltjes en mooie koopjes. Het komt helaas ook regelmatig voor dat zo’n pareltje of koopje nooit bij u thuis aankomt, terwijl u wel heeft betaald via een betaalverzoek. In sommige gevallen is er sprake van oplichting. Hoe u in deze situatie het beste kunt handelen, leggen wij uit in de volgende stappen.

Het gekochte product is nooit aangekomen en u heeft al wel betaald via een betaalverzoek. Waarschijnlijk heeft u in dat geval al meerdere keren geprobeerd om de verkoper te benaderen. Is de verkoper niet meer te bereiken? Dan is de kans aanwezig dat u bent opgelicht.

Stap 1: Stuur de verkoper een laatste bericht. Geef duidelijk aan dat de verkoper niet naar jullie afspraken heeft gehandeld. Zorg er ook voor dat u een uiterste leverdatum in het bericht plaatst.

Stap 2: Verzamel zoveel mogelijk gegevens over de verkoper. Bewaar een screenshot van de advertentie op Marktplaats en bewaar ook alle berichten die u via de chatfunctie, appjes, of e-mail met de verkoper deelde. Bewaar ook het IBAN-nummer, telefoonnummer en de gebruikersnaam van de verkoper.

Stap 3: Heeft u na vijf dagen na de afgesproken levertijd nog altijd niks heeft ontvangen? Doe dan online aangifte bij de politie.

Platformen voor tweedehandsspullen doen er uiteraard zelf ook van alles aan om oplichters van hun website te weren. Lees hier hoe u bij Marktplaats en Vinted een oplichter kunt melden.

Tips om niet in de val van een oplichter te trappen
  • Ga goed bij uzelf na of de advertentie niet te mooi is om waar te zijn.
  • Zijn de foto’s bij de advertentie echt, of van internet geplukt? Via deze online-tool kunt u checken of de afbeelding ook ergens anders op het internet wordt gebruikt.
  • Check of er informatie over de verkoper beschikbaar is. Bekijk andere advertenties en lees recensies over de verkoper. Vertrouwt u het niet? Controleer dan de beschikbare gegevens van de verkoper in via de politie.
  • Marktplaats is gestopt met de ‘Gelijk oversteken functie’. Die functie was in het leven geroepen door de website om kopers beter te beschermen. Marktplaats werkt nog aan een nieuwe oplossing. Probeer daarom altijd zo veel mogelijk achteraf te betalen. Woont u in de buurt van de verkoper? Haal het product dan zelf op, in plaats van het te laten verzenden. Kunt u niet achteraf betalen? Kies dan voor een veilige betaalmanier met kopersbescherming via bijvoorbeeld Paypal of een creditkaart.

Opgelicht op internet: nep webwinkels en webshops

Niet alleen tweedehandswebsites zijn aantrekkelijk voor oplichters. Ook schimmige websites waarop oplichters malafide diensten en producten aanbieden zijn er in overvloed. Deze oplichters maken dit soort nep-sites vaak zelf. Ze spelen handig in op de wensen van consumenten. Is een online-aanbieding eigenlijk te mooi om waar te zijn? Wees dan extra voorzichtig!

Check voordat u iets bestelt het KVK-nummer van de verkopende partij. Kijk ook of andere klanten recensies achterlaten over de webshop waar u iets wil bestellen. Vertrouwt u het niet? Controleer dan de gegevens van het bedrijf, voordat u geld overmaakt.

Lijst met internetoplichters

Een malafide verkoper of handelaar probeert klanten op te lichten en soms ook fraude te plegen. Het komt vaak voor bij bedrijven die (kleine) spoedreparaties aanbieden, zoals loodgieters en sleutelspecialisten. Voor de reparatie of oplossing rekenen zij gigantische kosten. Dit overkwam ook ARAG-klant Marieke. Samen met ARAG-jurist Juliëtte Gallas probeert ze nu haar recht te halen. Hoe zij dat samen voor elkaar krijgen, leest u in dit verhaal.

Ook deze vorm van oplichting komt helaas vaak voor. Let dan ook goed op en wees waakzaam! Ga niet direct af op het eerste telefoonnummer bovenaan een zoekmachine. Check vervolgens of het bedrijf een website heeft en controleer daar vervolgens de adresgegevens en/of het KvK-nummer. Wees alert bij 085-telefoonnummers. Als u het niet vertrouwt, raadpleeg dan de lijst met internetoplichters via de zoekmachine van de politie.

Aangifte van internetoplichting

Doe altijd aangifte, ook als de politie in eerste instantie afhoudend reageert. De politie heeft meer mogelijkheden om de adresgegevens van schimmige bedrijven te achterhalen. Hoe meer mensen aangifte doen van bedrijven met dit soort handelswijze, hoe groter de kans dat het maatschappelijke probleem zichtbaar wordt bij de politie en het Openbaar Ministerie.

Direct hulp bij (online) aankopen

Start onze online RechtCheck en krijg antwoord op al uw vragen over aankopen, reparatie en garantie.

✓ Direct inzicht in uw persoonlijke situatie
✓ Ontvang advies over vervolgstappen
✓ Meld uw geschil via deze RechtCheck

Meer over aankoop

tips online aankopen buitenlande webwinkel

Tips bij online aankopen buitenlandse webwinkel

Online winkelen is letterlijk grenzeloos. Toch dient u rekening te houden met een aantal zaken. Bekijk onze tips.

 
pakket kwijt of niet bezorgd

Pakket kwijt of niet bezorgd?

Uw pakket is kwijt of niet bezorgd. Erg vervelend, maar wat nu? Lees hier welke stappen u kunt nemen.

 
Retour online aankoop

Retourneren online aankoop

Tegenwoordig koopt men steeds meer online. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent met het product. Wat nu?