Verplichtingen als werkgever bij zieke werknemer
Leestijd: 1 minuut
U heeft wettelijke verplichtingen als uw werknemer ziek is. Voor uw werknemer zijn er ook verplichtingen. Samen bent u verantwoordelijk er alles aan te doen om te voorkomen dat uw werknemer blijvend arbeidsongeschikt wordt.
U bent als werkgever verantwoordelijk voor een goed verloop van het re-integratietraject. Er zijn een aantal verplichtingen voor u:
Bedrijfsarts begeleidt uw werknemer
- Beoordeelt of uw werknemer arbeidsongeschikt is
- Schat de duur van het herstel in en wat hiervoor nodig is
- Adviseert over terugkeer in eigen functie of mogelijk (tijdelijk) passend werk
- Adviseert over wat nodig is zodat uw werknemer het eigen of passend werk kan uitvoeren
Werkhervatting van uw werknemer bevorderen
Het is uw taak er alles aan te doen om uw werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Het uitgangspunt is terugkeer in de eigen functie. Als dat niet lukt moet u kijken of u passend werk heeft. Als er geen passend werk is, moet u uw werknemer helpen bij het vinden van een andere werkgever. Hiervoor wordt vaak een re-integratiebureau ingeschakeld.
Houd alles bij in het re-integratieverslag
Het verloop van het ziekteverzuim van uw werknemer houdt u bij in een re-integratieverslag. Ook moet u de probleemanalyse van de bedrijfsarts hieraan toevoegen en het plan van aanpak. Hierin wordt vastgelegd wat het doel is van de re-integratie en wat er moet gebeuren. De volgende onderwerpen komen aan bod in het re-integratieverslag.