Niemand weet hoe lang deze coronacrisis gaat duren, maar samen vinden we een oplossing. Of u nu consument bent met een ongeldige aankoop of winkelier met een voucher. Wij helpen u graag. Mag u bijvoorbeeld uw geld terugvragen voor uw abonnement bij de sportschool? Wij geloven in gelijke kansen. Daarom staan wij juist nu voor u klaar met onze juridische hulpbronnen. U vindt ze op deze pagina.

Met elkaar komen we eruit.

Meest gestelde vragen over aankopen en abonnementen

Top 3 vragen over uw aankopen

De sportschool, het fitnesscentrum, rijlessen; door het coronavirus kan ik geen gebruik maken van mijn abonnement. Maar de contributie en de kosten lopen door. Kan ik mijn geld terugkrijgen?

Een abonnement op bijvoorbeeld een sportschool sluit u meestal af voor een jaar. Het eerste jaar zit u daar vaak aan vast en kunt u niet opzeggen. Daarna geldt in het algemeen een opzegtermijn van een maand. Kijk goed in de voorwaarden welke regels op uw situatie van toepassing zijn.

Door het coronavirus en de verplichte sluiting kunnen bedrijven niet altijd hun diensten niet meer leveren. Maar het abonnementsgeld loopt wel door. Als een dienst niet wordt verleend, terwijl u er wel voor heeft betaald, dan heeft u volgens de wet recht op compensatie. U krijgt geld terug of u hoeft tijdelijk niet te betalen. Levert het bedrijf de dienst voor een langere tijd niet? Dan kunt u ervoor kiezen om het abonnement op te zeggen. Weet wel dat er op dit moment sprake is van een overmacht situatie. Kijk ook of u samen tot een oplossing kunt komen (door bijvoorbeeld inhaallessen, trainingen, vouchers etc.). Zo is het voor de bedrijven financieel beter te doen, dan wanneer iedereen zijn geld terugvordert.

Kan ik mijn geld voor kaartjes voor afgelaste evenementen terugkrijgen?

Veel evenementen gaan niet meer door vanwege het coronavirus. U kunt het geld van uw ticket daarom terugvragen. Ook als de organisator zich beroept op overmacht. Andere kosten die u maakte, zoals een hotelovernachting of treinticket, krijgt u niet terug.

Mijn vakantie gaat niet door vanwege het coronavirus. Kan ik mijn geld terugvragen?

Uw annulerings- of reisverzekering zal deze kosten meestal niet vergoeden. Dan kunt u uw geld terugvragen bij de organisatie waar u de boeking heeft gedaan. Andere kosten die u maakte voor de reis krijgt u vanwege overmacht niet terug.

 

Andere vragen over uw aankopen

Ik heb een product gekocht en door corona wordt de levering of plaatsing hiervan uitgesteld. Wat kan ik doen?

Als u wilt dat de overeenkomst een-op-een wordt nagekomen, dan kunt u nakoming eisen. Geef dit schriftelijk bij de verkoper aan.

Door het coronavirus en de verplichte sluiting kunnen veel bedrijven hun diensten en producten echter niet meer leveren, waardoor u de dupe bent van vertraging. Als één van de partijen zijn verplichtingen niet kan nakomen, terwijl u er wel voor heeft betaald, dan heeft u volgens de wet recht op compensatie.

Levert het bedrijf de werkzaamheden of het product voor een langere tijd niet? Dan kunt u ervoor kiezen om de overeenkomst op te zeggen. Weet wel dat er op dit moment sprake is van overmacht. Kijk daarom of u samen tot een oplossing kunt komen. Door bijvoorbeeld de plaatsing van uw keuken over een langere tijd uit te smeren, zodat er minder mensen tegelijk in dezelfde ruimte zijn. Of ga samen op zoek naar een alternatief product dat wel geleverd kan worden. Zo is het voor de bedrijven financieel beter te doen, dan wanneer iedereen zijn geld terugvordert.

Wilt u de overeenkomst ontbinden omdat u er samen niet uitkomt? Kijk dan goed wat de voorwaarden hierover zeggen. Wij raden u aan om de overeenkomst schriftelijk op te zeggen. Zijn er nog geen werkzaamheden verricht, dan is het redelijk om het volledige bedrag terug te eisen. Zijn er al wel werkzaamheden uitgevoerd, dan is het redelijk dat u hiervoor betaalt.

Mijn feest of bruiloft is komende periode. Wat kan ik doen?

Sinds 1 juli zijn huwelijken en feesten waarbij meer dan 30 gasten aanwezig zijn weer toegestaan, mits 1,5 meter afstand houden onderling mogelijk is. De overheid heeft hier wel extra voorwaarden aan verbonden.

Voor activiteiten binnen geldt geen maximum aantal gasten, mits wordt gewerkt met:
1) vaste zitplaatsen
2) een reservering
3) een gezondheidscheck vooraf
Concreet betekent dit dat u van te voren bij de locatie het aantal gasten moet doorgeven, zodat de locatie vaste zitplaatsen kan inrichten. Het doorgeven van het aantal gasten kan dan als reservering worden gezien. Het is daarbij verstandig om ook aan te geven om hoeveel huishoudens het gaat. Voor huishoudens geldt namelijk niet de 1,5 meter afstand en dat maakt het misschien mogelijk om meer gasten te ontvangen. Ook een gezondheidscheck vooraf bij binnenkomst is verplicht.

Wilt u niet werken met een gezondheidscheck of een reservering vooraf, dan geldt een maximum van 100 gasten (exclusief personeel) voor binnen. Ook hierbij blijft werken met vaste zitplaatsen verplicht. Omdat in elke situatie vaste zitplaatsen verplicht zijn, is een (avond)feest binnen waarbij gedanst wordt niet mogelijk. U kunt in zo'n geval het beste samen met de beheerder van de locatie bekijken of er een alternatief mogelijk is. Zo kunt u denken aan het uitstellen van het avondfeest tot een later moment waarop dit mogelijk is. Wellicht een leuke manier om het eenjarig huwelijksjubileum te vieren?

Voor feesten en bruiloften buiten gelden nagenoeg dezelfde regels. Het verschil zit erin dat buiten het maximale aantal gasten tot 250 (exclusief personeel) is uitgebreid en dat in beginsel geen vaste zitplaatsen nodig zijn. Krijgt u buiten eten en drinken geserveerd (horeca), dan moet wel met vaste zitplaatsen worden gewerkt.

Bruiloftsverzekeringen geven meestal geen dekking meer voor de situatie dat uw feest of bruiloft niet door kan gaan vanwege COVID-19. In elk geval niet als u de verzekering na 12 maart heeft afgesloten. Heeft u voor die tijd een verzekering afgesloten voor uw feest of bruiloft, dan is het verstandig om contact op te nemen met uw verzekeraar als de bruiloft onverhoopt niet kan doorgaan.

Gaat u in de komende tijd trouwen of uw feest geven? Dan moet u zich aan de regels van de overheid houden. Het lijkt erop dat veel bruiloften vanaf 1 juli weer mogelijk zijn dankzijhet versoepelen van overheidsregels. Mocht u toch twijfelen, dan is het verstandig om dit te bespreken met de locatie waar het feest of bruiloft plaatsvindt.

Mijn kind zou een tijd naar het buitenland gaan om een cursus te volgen via een Nederlandse organisatie. Nu er niet gereisd kan worden gaat de cursus niet door. Moet ik een voucher aannemen of mag ik mijn geld terugvragen?

Wij raden u aan om de overeenkomst schriftelijk op te zeggen. Als uw kind nog geen cursus heeft gevolgd en daar nog niet is verbleven, dan heeft u in principe recht op het gehele bedrag terug. Zijn er wel al cursussen gegeven of heeft de organisatie op een andere wijze (aantoonbare) kosten gemaakt? Dan is het redelijk dat u hiervoor betaalt.

Ik heb geen vitaal beroep en kon daardoor mijn kinderen de afgelopen weken niet naar het kinderdagverblijf/de gastouder brengen. Ben ik nu toch verplicht om facturen van deze opvang te betalen?

Ja, dit geldt ook voor de eigen bijdrage.

- Betaal de gehele factuur voor opvang zoals u dat altijd doet. De meeste kinderopvangorganisaties factureren vooraf, dat betekent dat u waarschijnlijk uw factuur voor de vorige maand al betaald heeft. Ook voor de volgende maand vragen wij u de factuur te blijven betalen.

- Pas niets aan bij de Belastingdienst voor uw kinderopvangtoeslag. Zo houdt u uw recht op kinderopvangtoeslag en wordt deze doorbetaald.

U hoeft dus in principe geen wijzigingen door te geven of uw kinderopvang stop te zetten, tenzij bijvoorbeeld uw inkomen wijzigt. Geef dit dan wel door aan de Belastingdienst. U behoudt dan ook uw plek op de kinderopvang wanneer deze weer regulier opengaat. Een deel van de kosten die u maakt voor kinderopvang bestaat uit een eigen bijdrage. Ook deze eigen bijdrage betaalt u aan de kinderopvangorganisatie.

De overheid discussieert op dit moment over het terugbetalen van de kosten aan 3.500 kinderopvangorganisaties. Die organisaties kunnen dan rechtstreeks aan de ouders het te veel betaalde deel, dat wil zeggen het verschil tussen het factuurbedrag en de ontvangen kinderopvangtoeslag, overmaken aan de ouders.

De maatregelen zijn alleen voor u als u de volledige facturen heeft betaald. U krijgt dan uw geld terug als uw kind nu niet naar de kinderopvang of buitenschoolse opvang (bso) kan. Dat geldt ook voor ouders die nu aan het werk zijn en vitaal werk verrichten.

Mijn kind zou een examentraining volgen, maar nu gaan de schoolexamens niet door. Ik heb geen andere kinderen. Moet ik een voucher aannemen of mag ik mijn geld terugvragen?

Wij raden u aan om de overeenkomst schriftelijk op te zeggen. Als uw kind nog geen examentraining heeft gevolgd, dan heeft u in principe recht op het gehele bedrag terug. Zijn er wel al examentrainingen geweest of heeft de organisatie op een andere wijze (aantoonbare) kosten gemaakt? Dan is het redelijk dat u hiervoor betaalt.

ARAG Spelregelquiz

ARAG spelregelquiz

Met elkaar komen we eruit! Daarom staan we ook voor u klaar om even uw zinnen te verzetten. Speel de quiz en test uw kennis.

Heeft u een andere vraag over aankopen of schulden?

ARAG nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van onze juridische hulpbronnen? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

Voorbeeldbrieven

Gratis voorbeeldbrief

Terugvragen geld examentraining

  • Download deze voorbeeldbrief.
  • Pas hem aan naar uw situatie.
  • Verstuur de brief.
Blogs over aankopen en abonnementen

Blogs over aankopen en abonnementen

Abonnement en coronavirus: hoe zit het?

Senior jurist Annelies Molenberg

Door het coronavirus kunt u geen gebruik maken van uw abonnementen. Wat zijn nu de regels?

Evenement afgelast: wat zijn uw rechten?

Evenementen tot 1 september zijn afgelast of verzet. Kunt u uw geld terugkrijgen of moet u een voucher accepteren?

Webinars over aankopen

Webinars over aankopen

Corona en uw geboekte vakantie of uitje

In dit webinar beantwoordt Laura Stam, ervaren jurist algemeen verbintenissenrecht & vervoersrecht bij ARAG, al uw vragen over uw (geplande) vakantie en uitstapjes. Laura gaat in op vragen over het annuleren van pakketvakanties en individueel geboekte vakanties en vluchten. Ze vertelt ook of u nu wel of niet de restsom voor uw vakantie moet betalen en hoe het zit met afgelaste evenementen.

Wij hebben ernaar gestreefd deze FAQ over de (mogelijke) gevolgen van het coronavirus zo goed mogelijk gecontroleerd te hebben op inhoud en actualiteit. ARAG kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, die direct of indirect het gevolg is van eventuele onjuistheden die in deze FAQ staan of als er problemen ontstaan door het (onjuist) gebruik van deze FAQ.