lees pagina inhoud ga naar zoek pagina ga naar contact pagina

Leestijd: 2 minuten

Wettelijke bedenktijd aankoop

Als je online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand. Een belangrijk recht dat je hierbij als consument hebt, is de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt heeft van je koop op afstand, kun je die binnen deze termijn en zonder opgaaf van reden opgedaan maken.

Dit recht heeft de wetgever in het leven geroepen zodat je het product thuis rustig kunt bekijken. Je hebt immers nog niet de mogelijkheid gehad om het product in het echt te zien. Een product kan in het echt afwijken van wat je op internet hebt gezien.

Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd?

Tijdens de bedenktijd mag je het product bekijken, uitproberen of passen. Stel dat je een trui hebt gekocht, dan mag je de trui passen. Het is alleen niet toegestaan om de trui voor lange tijd te dragen. Je mag niet meer doen dan nodig is om het product te beoordelen.

Als je iets gekocht hebt met verzegelde verpakking, dan mag je deze verzegeling niet openmaken om het product uit te proberen. Doe je dit toch? Dan mag je je koop op afstand niet meer terugsturen.

Informatieplicht verkoper over wettelijke bedenktijd

De verkoper is verplicht je te informeren over het bestaan van de bedenktijd, de termijn van de bedenktijd en de voorwaarden van de bedenktijd. Ook is de verkoper verplicht om je een modelformulier voor ontbinding te verstrekken.

Wanneer gaat de bedenktijd in?

De wettelijke bedenktijd van 14 dagen gaat in nadat het product is geleverd.

Let op: je kunt de koop op afstand ook annuleren als je het product nog niet hebt ontvangen.

Uitzonderingen wettelijke bedenktijd

Er zijn uitzonderingen op de wettelijke bedenktijd. Je hebt geen bedenktijd bij het online aankopen (koop op afstand) van:

  • Reizen, vervoer, logies, catering of andere vormen van vrijetijdsbesteding
  • Op maat gemaakte producten
  • Producten die snel kunnen bederven
  • Producten die niet kunnen worden teruggestuurd om gezondheidsredenen of hygiëne
  • Een bestelling bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een bestelling bij een bakker
  • Cd’s of dvd’s waarvan de verzegeling na levering is verbroken
  • Een digitaal product (film, muziek, games) die je kunt downloaden
  • Een dienst

De verkoper is verplicht om je van tevoren te laten weten of je aankoop onder een van de uitzonderingen valt.

Direct hulp bij (online) aankopen

Start onze online RechtCheck en krijg antwoord op al je vragen over aankopen, reparatie en garantie.

✓ Direct inzicht in je persoonlijke situatie
✓ Ontvang advies over vervolgstappen
✓ Meld je geschil via deze RechtCheck

Meer over aankoop

Retour online aankoop

Retourneren online aankoop

Tegenwoordig koopt men steeds meer online. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent met het product. Wat nu?

pakket kwijt of niet bezorgd

Pakket kwijt of niet bezorgd?

Uw pakket is kwijt of niet bezorgd. Erg vervelend, maar wat nu? Lees hier welke stappen u kunt nemen.

 
online aankoop vragen tips

Meestgestelde vragen en tips

Is er een bedenktijd bij online aankopen? Wat als u een product beschadigd heeft ontvangen? Benieuwd naar handige tips?